Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Steg 3: Antagningsprocess för inkommande studenter

Steg 3 omfattar antagningsprocessen av utbytesstudenter, från att ansökan är gjord fram till terminsstart.

Hantering av inkomna ansökningar

När ansökningsperioden är stängd ansvarar varje handläggare för att kontrollera att inkomna ansökningar är korrekta. Inkompletta ansökningar kan kompletteras av dig som handläggare inifrån systemet.

Kursantagning

LINK är byggt för att hantera elektroniska kursremisser. När ansökan är stängd skickar den som ansvarar för utlysningen ett meddelande via LINK till de lärare/administratörer som ansvar för att granska behörighet och anta studenterna till kurser. Som handläggare kan du följa processen och se vilka av dina studenter som bedöms vara behöriga och om de kan antas. Skulle en student behöva byta en kurs kan du som handläggare ändra studentens ansökan och skicka ett mail till dem som är ansvariga för den nya kursen. När studenten har antagits till tillräckligt många kurser för att kunna antas till Lunds universitet kan du som handläggare markera hela studentens ansökan som antagen och gå vidare i handläggningen. 

Antagningsbesked

Antagningsbeskedet/Letter of Acceptance (LoA) visar på att man är officiellt antagen för utbytesstudier vid Lunds universitet. Detta är ett myndighetsbeslut som utöver tillträde till LU behövs för ansökan om uppehållstillstånd, få tillgång till Studentlund och för t.ex. stipendieansökningar och försäkringsärenden i hemlandet.

När antagningsbesked skickas är universitetet som myndighet ansvarig att tillgodose studentens behov av studier enligt avtalet som slutits med partneruniversitetet. Antagningsbeskedet bör skickas senast i november för studiestart i januari och senast i maj för studiestart i augusti. Tänk på att antagningsbeskedet kan behöva skickas tidigare om studenten ska söka uppehållstillstånd och visum.

Det elektroniska antagningsbeskedet skickas direkt till studenten via LINK och anses giltigt för att studenten ska kunna söka visum och uppehållstillstånd för studier i Sverige. Handläggare vid MMS skickar en lista över alla antagna studenter till Migrationsverket för att underlätta hanteringen. 

Ladok-etablering och inloggningsuppgifter till studentportal och e-postkonto (StiL)

I samband med att studenten antas i LINK och får sitt antagningsbesked genereras information som ligger till grund för etablering i Ladok. De studenter som antagits kommer att exporteras ur LINK och skickas vidare till Ladok för etablering. Detta görs av handläggare på sektionen Externa relationer, Mottagande Mobilitet Service (MMS). Datum för export är vanligtvis i början av november/ maj. Exakta datum meddelas av sektionen Externa relationer.

När studenten är etablerad i Ladok skapas ett StiL-konto som är ett elektroniskt studentkonto som t.ex. ger tillträde till Studentportalen, e-postadress, Live@Lund och flertalet system inom universitet. Inloggningsuppgifter skickas till den e-postadress som studenten har angivit i sin ansökan.

Läs mer om StiL och kontakta StiL-support

Pre-arrival information

Pre-arrival information innehåller praktisk information inför ankomst till Lunds universitet. Utskicket sammanställs av International Desk varje termin. 

Se Pre-Arrival information

Finns det någon information som du saknar i Pre-arrival dokumentet?
Kontakta Sara Westman sara.westman [at] er.lu.se vid sektionen Externa relationer.

Uppehållstillstånd och visum

Antagna studenter med medborgarskap utanför EU och EES måste ha uppehållstillstånd för vistelse i Sverige som varar längre än tre månader. För studenter från ett antal länder krävs dessutom visum. När studenten har fått sitt antagningsbesked ansöker studenten om uppehållstillstånd på Migrationsverkets hemsida. Det är också möjligt att ansöka om uppehållstillstånd på närmaste svenska ambassad. 

Läs mer om upphållstillstånd och för vilka länder visum krävs på Migrationsverkets hemsida

Kammarkollegiets försäkring Student IN

Samtliga inkommande utbytesstudenter omfattas av Kammarkollegiets försäkring Student IN och är garanterade försäkring två veckor före terminsstart och två veckor efter terminsslut enligt antagningsbeskedet (LoA). Studenten får inget separat försäkringsintyg per automatik men om det av någon anledning efterfrågas kan det utfärdas. Mall för intyg hittas i LU Box.

Se villkor på svenska och engelska för Kammarkollegiets försäkring Student IN

Läs mer om hur du hanterar försäkringsärenden för inkommande studenter på sidan för Stöd till inkommande studenter

Sidansvarig:

KONTAKT

LINK Mobility Support
+46 46 222 70 76
eller +46 46 222 31 37

linkmobilitysupport [at] er.lu.se

Logga in i LINK

Kammarkollegiets försäkringar
Isabelle Jönsson
Studentförsäkringsansvarig
+46 72 225 58 88
isabelle.jonsson [at] er.lu.se

Läs mer på Kammarkollegiets webbsida

LU Box Support för internationella handläggare
Kontakta oss för att bli inbjuden och få tillgång till de delade dokumenten.

Marie Herner Hällström 
marie.herner_hallstrom [at] er.lu.se 
+46 46 222 03 47

Support LU Box

Logga in i LU Box

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu.se
Om den här webbplatsen