Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Forskningsoutput

- publikationer och annan form av forskningsoutput
All forskningsoutput som publiceras av forskare anställda på Lunds universitet skall, enligt rektorsbeslut, registreras i LUCRIS. Detta ger underlag för att sprida, synliggöra och sammanställa den forskning som bedrivs vid Lunds universitet.

I LUCRIS kan du registrera de olika typer av forskningsoutput som efterfrågas i de nya SwePub-riktlinjerna samt några till. SwePub är en nationell databas som samlar information om forskning som bedrivs i Sverige. När du registrerar en forskningsoutput i LUCRIS blir den synlig i forskningsportalen efter att registreringen har granskats, granskningsförfarande finns till för att säkerställa att den meta data som vi skickar till nationella arkivet SwePub är korrekt. Du kommer i kontakt med din lokala granskare via LUCRIS-supporten.

Vilka publikationer/forskningsoutput ska jag lägga in i LUCRIS?

Enligt gällande rektorsnbeslut skall alla forskningspublikationer registreras i LUCRIS. Logga in i LUCRIS, klicka på plusset i modulen för Forskningsoutput och se vilka olika kategorier och typer som du kan lägga till.

Hur importerar jag äldre och nyare publikationer?

Det finns flera sätta att få in tidigare publikationer i LUCRIS:

  • manuellt
  • via extern databas (Scopus, PubMed, CrossRef)
  • via fil (RIS- eller BibTex-format)

Se gärna våra maunaler på supportsidan eller kolla på någon av våra intruktionsfiler:

Importera publikationer via extern databas:

 

Importer via fil (exemplvis från Google Scholar):

 


FAQ om forskningsoutput

Varför i hela världen kallas det för forskningsoutput?

Kungliga biblioteket och Vetenskapsrådet använder beteckningen ”forskningsoutput”, vilken vi anammar som den svenska beteckningen på Research output i LUCRIS. Hanteringen av Research output i LUCRIS beskrivs ingående i LUB praxisdokument (se riktlinjerna på vår sida för Manualer).

Kan systemet hantera publikationer som jag publicerat under tidigare/annat namn?

Ja! Du kan lägga till alternativa namn till din profil genom att klicka "Edit profile" och sedan "Add name variant".

Hur funkar granskningsförfarandet av forskningsoutput?

For validation

All forskningsoutput som registreras eller centralt importeras från olika databaser blir granskade innan den blir publik. Detta betyder att när en output har registreras skickas den For validation, när en granskare sedan validerat posten blir den publik i portalen. Innan den blivit validerad syns den endast på forskarens egen LUCRIS-sida.

Efter att du har registrerat din publikation och sparat den som For validation skickas den via systemet till din ansvariga granskare. Granskaren styrs av vilken enhet du har valt under Research output managed by… (automatiskt tilldelas granskningen den enhet du huvudsakligen är affilierad till), men du kan alltid kontakta supporten vid frågor kring din registrering och granskning. När granskaren har validerat dina uppgifter gör hen dem publika i portalen.

Entry in Progress

Om du inte är klar att skicka vidare din post men fyllt i alla obligatoriska fält, kan du spara den i läget Entry in Progress. Detta läge används också av granskaren vid eventuella frågor kring registreringen, granskaren skickar då tillbaka posten till dig och den hamnar i läget Entry in Progress istället för For Validation. Du får då ett meddelande om detta från LUCRIS oich kan gå in och fylla på med det som saknas och sedan återigen skicka in den för granskning.

For re-validation

Om du uppdaterar en redan granskad och publik post med exempelvis nytt publiceringsdatum/status eller en fulltext-fil kommer posten att hamna For Re-validation hos din lokala granskare som kan gör ändringen publik, under tiden ligger som For Re-validation syns ursprungsposten i portalen.

Om jag saknar en relevant forskningsoutput eller funktion, hur kan jag rekommendera en annan/ny?

Kontakta supporten om du har svårt att identifiera vilken typ av Forskningsoutput som är mest relevant för att registrera ditt arbete. Om du vill rekommendera en ny/annan outputtyp, så kontakta supporten.

Om jag lägger till en publikation i LUCRIS när blir den synlig i Forskningsportalen och på institutionens webbsida?

Forskningsportalen uppdateras hela tiden, notera dock att just forskningsoutput måste bli granskade och godkända av en lokal granskare innan posten blir publik. Kontakta din lokala granskare direkt eller supporten om du har några frågor kring detta. Din lokala webbredaktör kan svara på eventuella frågor kring kopplingen mellan institutionens webbsida och LUCRIS.

Jag har poster i RefWorks/EndNote - kan jag importera dem till LUCRIS, eller det omvända: kan jag exportera publikationer från LUCRIS till ett referenshanteringsverktyg?

Import till LUCRIS: Du kan importera data från RefWorks/EndNote eller dylikt program i exempelvis RIS- eller BibTeX-format till LUCRIS genom att använda "Import from file" under Research output.

Export från LUCRIS: Du kan exportera publikationer från LUCRIS och spara dem i exempelvis BibTeX- eller RIS-format.

Sidansvarig:

Kontakt

LUCRIS-supporten

epost: servicedesk [at] lu.se

telefon: 046-222 90 00 (måndag-fredag 8:00-17:00)

webbformulär: support.lu.se

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu.se
Om den här webbplatsen