Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Använda LUCRIS

LUCRIS har flera moduler. Genom att koppla ihop den information du lägger in i systemet kan forskningen vid Lunds universitet visas tydligt i ett större sammanhang. På den här sidan hittar du en introduktion till hur du använder LUCRIS.

Hur du använder LUCRIS

För att komma åt LUCRIS loggar du in i databasen med ditt Lucat-ID. Efter inloggning kan du börja lägga till information i de olika modulerna.

Information som ska registreras

Generellt sett bör du bara lägga till information som är relaterad till din forskning. Undantag kan vara information i din profil som du sedan vill använda i ditt CV, till exempel tidigare anställningar och publikationer.

Forskaren ansvarar själv för att lägga till det mesta av informationen om sin forskning. Administrationen hanterar information om externfinansierade kontrakt (awards) och nya publikationer indexerade i Scopus.

Synlighet i Forskningsportalen

Större delen av informationen som läggs till i LUCRIS syns också i Lunds universitets Forskningsportal. Undantagen är detaljerad information om externfinansierade kontrakt (awards) och information eller filer som specifikt har fått begränsad synlighet. Inställningar för synlighet kan justeras i LUCRIS.

Ditt ansvar som forskare

Som forskare är du generellt ansvarig för att hålla din LUCRIS-profil uppdaterad, samt för att lägga in information om din forskning i de övriga modulerna. Fakulteterna har olika riktlinjer och rekommendationer, så se till att kontrollera vad din fakultet kräver. Det finns funktionalitet i LUCRIS som gör att någon annan kan registrera information åt dig.

Betrodd användare

Du kan ge någon annan i din organisation tillgång att ändra din information i LUCRIS, till exempel en administratör eller en kollega. Detta gör du genom att lägga till någon som "betrodd användare" (trusted user) i dina personliga inställningar. Kom ihåg att alltid fråga den person du vill lägga till, och komma överens om vad som ska ändras och göras.

Har du frågor - kontakta LUCRIS-supporten!

Kontakta LUCRIS-supporten

E-post: servicedesk [at] lu [dot] se

Telefon: 046-222 90 00
(måndag-fredag 8:00-17:00)

Webbformulär: support.lu.se