Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Infografik

Här har vi samlat information för dig som funderar på att ta fram någon form av infografik (infographics), för att hjälpa andra förstå ditt budskap i exempelvis filmer, trycksaker eller presentationer.

Detta är infografik

Infografik (infographics) är ett samlingsnamn för illustrationer och animationer som används för att på ett enkelt och tydligt sätt visualisera ett budskap, och lämpar sig särskilt bra för att illustrera statistik, komplexa skeenden och fakta. Nyhetsmedia har i många år använt sig av infografik i sin berättarteknik. Korta förklarande filmer som innehåller infografik kallas ofta explainer videos. De är särskilt användbara när du vill förklara komplexa förhållanden som rör din forskning eller som del i utbildningar. En explainer video kan vara ett bra komplement till en nyhet. Innehållet och själva berättelsen i produktionen ska alltid styra ditt val av infografik.

Exempel på produktioner som innehåller mer eller mindre infografik:

  • Statisk infografik (exempelvis i trycksaker, presentationer, PDF:er).
  • Animerad infografik.
  • Explainer videos (kombination av infografik och annat filmat material, så som en intervju).
  • Ren film (till exempel nyhetsfilm där enstaka ord, siffror eller figurer kan finnas med som enkel grafik).

Så använder du infografik

Infografik används med fördel vid tillfällen då du snabbt behöver förmedla information, som till exempel i en presentation eller en kort informationsfilm.

Fundera alltid först på om infografik är rätt lösning. Syftet med infografik är att göra svårförklarade saker enklare att ta till sig – inte tvärtom. Infografik är inte heller till för att ”lätta upp” en tråkig text eller layout. Det ska ge ett tydligt mervärde för läsaren/tittaren.

Kompetenser som behövs

Beroende på vilken typ av produktion det rör sig om och hur många som kan nås, kan olika typer av kompetenser behövas:

  • Manusförfattare – står för själva berättelsen.
  • Grafisk formgivare/Illustratör – arbetar fram grafik så som figurer, diagram och illustrationer.
  • Animatör – anpassar din infografik för film eller rörlig digital presentation.

Har du inte tillgång till denna kompetens internt kan du anlita någon av universitetets upphandlade byråer.

Gå till sidan med upphandlade reklambyråer

Grafiska riktlinjer 

Produktionerna kan se väldigt olika ut men ska alltid gå i linje med Lunds universitets grafiska profil. 

Läs mer om universitetets grafiska profil här

Syftet med att anpassa infografiken efter den grafiska profilen är att universitetets produktioner inte ska spreta allt för mycket – det finns ett stort värde i att läsaren/tittaren känner igen vem som är avsändaren. Det sparar också tid för den som producerar att slippa uppfinna nya grafiska uttryck till varje ny produktion. Tänk därför särskilt på följande:

För all infografik

  • Namnet Lunds universitet ska alltid finnas med. 
  • Typsnitt: använd så långt det är möjligt Lunds universitets typsnitt Garamond och Frutiger eller alternativtypsnitten Times och Arial. 
  • Grunderna i din infografik ska alltid utgå från våra profilfärger, men kan kompletteras vid behov.
  • Använd inte infografik i enbart dekorativt syfte. Infografik är grafik som har ett informativt värde.
  • Håll illustrationer/grafik så enkla som möjligt. Använd inte mönster och strukturer, så som skuggor, djupeffekter, canvasmönster och liknande. Försök få produktionen att andas Lunds universitet – tänk på att vita ytor och luft gör att viktiga komponenter framträder bättre.
  • Diagram och bilder genererade i forskningssammanhang kan vara svåra att forma enligt vår grafiska profil. De bör då återges som de är, men alltid i en profilenlig inramning.
  • När det är möjligt, inkludera gärna Lundamiljö i din produktion – till exempel genom att filma eller rita in välkända inslag från Lund och Lunds universitet.

För film och animerad infografik

  • Använd det framtagna outrot med Lunds universitets logotyp.
  • Om filmen innehåller intervjuer, använd de färdiga namnskyltarna. 
  • Nyhetsbyråer/media redigerar ibland bort outron med logotyper. Inkludera därför gärna typisk Lundamiljö/byggnad eller logotyp i bakgrunden, detta för att tydliggöra avsändaren även vid avsaknad av outro.
  • Komplettera gärna film och animationer med stödord och siffror, eftersom det blir allt vanligare att titta på film utan ljud.

Mallar för namnskyltar samt outro finns att ladda ner från universitetets Bild- och mediebank

Kostnad och betalning

Respektive projekt/produktion ska budgetera för infografik och illustrationer precis som man budgeterar för nya foton eller illustrationer som särskilt behövs för en produktion.

Sidansvarig:

Kontakt

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v.johnsson [at] kommunikation.lu.se
+46 46 222 70 21

Clyde Lange
Kommunikatör/grafisk formgivare
(Media-Tryck)
clyde.lange [at] service.lu.se
+46 46 222 74 70

Maria Wendel
Kommunikatör
maria.wendel [at] kommunikation.lu.se 
+46 46 222 70 07

 

Vill du göra en nyhetsfilm eller explainer video? Kontakta: 

Johan Nyman
Nyhets- och filmproducent
johan.nyman [at] kommunikation.lu.se
+46 46 222 70 11

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu.se
Om den här webbplatsen