Riksarkivet uppmanar alla att bevara handlingar om covid-19

När pandemin är över är det viktigt att information finns bevarad om hur Lunds universitet mötte och hanterade krisen. Vilka beslut fattades? Vilka åtgärder genomfördes? Hur påverkades verksamheten? Bevarad information utgör underlag för forskning och lärande för framtiden.

Dokumentation relaterad till corona/covid-19 består av två typer:

• Förändringar och anpassningar av dokumentation som skulle ha funnits även under ordinarie verksamhet. Denna diarieförs/bevaras på samma sätt som vanligt men bör märkas tydligt i rubriker, ärendemeningar etc. för att visa att den relaterar till corona/covid-19. Skriv ”corona (covid-19)” när du hänvisar till corona i diariet.
  • Helt ny dokumentation som inte skulle ha producerats utan pandemin.

Det är lämpligt att bevara mer än vanligt för att ge en helhetsbild:

• Webbinformation och annat informationsmaterial bör bevaras med tätare intervall eftersom informationen ändras löpande:
  • Protokoll/mötesanteckningar från särskilda krislednings-/krishanteringsmöten diarieförs
  • Diarieför/bevara handlingar som speglar särskilda åtgärder kopplade till
    • övergång till digital undervisning och examination, t.ex. schemaändringar, kursplaner,
    • påverkan på studentmobilitet, och
    • särskilda förändringar/händelser kopplade till verksamhetsuppdrag.

Vid osäkerhet om hur ett ärende/en handling ska diarieföras/bevaras, kontakta central registratur, registrator [at] lu [dot] se (registrator[at]lu[dot]se), telefon +46 46 222 71 40, eller arkivariejour, universitetsarkivet [at] legal [dot] lu [dot] se (universitetsarkivet[at]legal[dot]lu[dot]se), telefon +46 46 222 16 70.