Tellus rapporten om sexuella trakasserier vid LU är nu publicerad

Sexuella trakasserier på jobbet

Vid ett webbinarium den 28 september presenterades resultaten från undersökningen om förekomsten av sexuella trakasserier, trakasserier och kränkande särbehandling vid Lunds universitet och hur universitetet ska arbeta med denna fråga framöver. Nu finns rapporten att ladda ner.

Tellus är ett forskningsbaserat projekt som startade 2018. Projektet har syftat till att ta reda på förekomsten av sexuella trakasserier vid Lunds universitet. Kunskapen och materialet som samlats in i Tellus är omfattande och rör även kränkande särbehandling och trakasserier kopplat till någon av grunderna i diskrimineringslagen.

I början av 2020 sammanställdes och presenterades preliminära resultat från intervjuer, gruppdiskussioner och en enkät till anställda och studenter. Alla resultat finns nu även sammanställda i en rapport. Resultaten är baserade på enkät-, intervju- och fokusgruppsdata från anställda, doktorander och studenter.

Resultaten visar bland annat att av de svarande uppger var fjärde kvinnlig medarbetare/doktorand vid Lunds universitet att de blivit utsatta för sexuella trakasserier och bland de manliga medarbetarna är siffran sju procent. När det gäller studenterna uppger fler än en fjärdedel, av de kvinnor som svarat, att de blivit utsatta för kränkningar, av de manliga studenterna är siffran elva procent. Det handlar om allting från ovälkomna antydningar till fysiska övergrepp. Vanligast är att man blivit utsatt av en annan anställd eller student.

Ladda ner rapporten

Hela rapporten, ”Tellus - sexuella trakasserier, trakasserier och kränkande särbehandling vid Lunds universitet: Resultat baserade på enkät-, intervju- och fokusgruppsdata från anställda, doktorander och studenter”.

Läs rapporten Tellus – sexuella trakasserier, trakasserier och kränkande särbehandling vid Lunds universitet (PDF 2 739 kB, ny flik)

Universitetet satsar på specialteam för att förebygga sexuella trakasserier

Projektet har också tagit fram förslag på hur universitetet kan stärka sitt arbete för att förhindra sexuella trakasserier. Som en följd av detta har universitetet avsatt medel till ett team som byggs upp under hösten. Teamet ska bestå  av personal med kompetens inom diskrimineringslagstiftning, arbetsrätt  med mera och ska stötta verksamheten i hanteringen av ärenden som rör anställda och studenter. Totalt består teamet av tre personer fördelade på 1,5 heltidsekvivalenter.

Läs pressmeddelandet på lu.se om rapporten och det förebyggande arbetet som ska påbörjas