268 nya doktorer hyllades den 26 maj under den årliga promotionen

Foto från processionen under promoveringen.

26 maj ägde universitetets stora högtid, doktorspromotionen, rum. 230 doktorer pryddes i kransar och hattar tillsammans med 17 hedersdoktorer. Samtidigt kreerades 21 jubeldoktorer.

Den 26:e maj sken solen extra mycket när 268 doktorer skred fram i procession genom Lundagård från Domkyrkan i doktorshattar och kransar till kanonernas salut.

Se inspelningen av doktorspromotionen.

Antal doktorer

•     Doktorer efter avlagda prov: 244
  •     Deltager: 230
  •     Absens: 14
  •     Jubeldoktorer: 40
  •     Deltager: 21
  •     Absens: 19

•     Hedersdoktorer: 17

Deltagarlista över doktorer och hedersdoktorer som promoveras samt jubeldoktorer som kreeras vid doktorspromotionen 26 maj 2023

Hedersdoktorer 2023

Vid årets doktorspromotion installerades 17 hedersdoktorer.

Gullan Bornemark och Jason Diakité berättar hur det är att bli hedersdoktorer. Foto: Johan Nyman och Hanna Linder.

Se vilka årets hedersdoktorer är på den samlade webbsidan på lu.se

Promotionsakten inleddes med hälsningsord från rektor och följs sedan av de 9 fakulteternas promotioner, då nya doktorer och hedersdoktorer promoveras och de doktorer som promoverades för 50 år sedan kreeras till jubeldoktorer. Hela promotionsakten genomförs på latin. Fakulteterna kommer i följande ordning:

•    Teologiska fakulteten
•    Juridiska fakulteten
•    Medicinska fakulteten
•    Tekniska fakulteten
•    Konstnärliga fakulteten
•    Humanistiska fakulteten
•    Samhällsvetenskapliga fakulteten
•    Ekonomiska fakulteten
•    Naturvetenskapliga fakulteten

De nya doktorerna och hedersdoktorerna tar emot hederstecken (insignier); doktorshatt eller lagerkrans, doktorsring och diplom. Jubeldoktorerna tar emot ett nytt diplom.

Innan den filosofiska fakultetens promotion bars lagerkransarna in av kransflickorna som anländer till Domkyrkan med häst och vagn.

Vicerektor Jimmie Kristensson skjuter av en kanon. Foto Anna V Johnsson.

I promotionsakten ingår en hyllning till doktorerna i form av salut med kanonskott som utförs av Wendes artilleriregemente.

Efter promotionsakten höll en av de nya doktorerna, med dr Cecilia Skoug, ett högtidstal, en oration, till universitetet.

Biskop Johan Tyrberg avslutade med en bön på latin.

Musiken under ceremonin framfördes av Akademiska kapellet och Lunds akademiska kör.

Mer information om doktorspromotionen vid Lunds universitet.

Läs LUM-artikeln: Pang för promotionen!