794 medarbetare deltog i Lundaloppet men 278 dök inte upp

Vinnaren av Lundaloppet var Nicolas Fiessinger.

Lördagen den 6 maj fyllde Lunds innerstad av 6255 löpare som sprang (eller gick) Lundaloppet. Många av deltagarna var medarbetare från universitetet, närmare 794 personer deltog, vilket innebar att vi utgjorde en stor del av loppet. Se dina kollegors resultat och bilder från dagen.

Universitetet gjorde avtryck på Lundaloppet, många tappra medarbetare deltog och vi hade flera toppresultat. Vinnaren av hela Lundaloppet var en LU-representant, Nicolas Fiessinger. Han vann 10 km-loppet med tiden 30:57. Det är den snabbaste tiden sedan 2016 och den näst snabbaste tiden någonsin på dagens bana. På fjärde plats bland damerna kom en annan LU-deltagare Tova Hermodsson (från immunteknologi på LTH). Hon sprang 40:06 på samma distans.

På halva distansen, 5 km, var Mads Jeppesen (Biokemi) snabbast av alla deltagare och han vann det loppet med sina 16:32 (bästa tiden sedan 2018). På damsidan sprang Ofelia Karlsson (EMV, Medicinska fakulteten) snabbast av universitetets deltagare med tiden 21:58.

Lunds universitets kostnad för deltagandet i Lundaloppet är 475 942 kronor. Universitetet betalar för alla de 1072 som har anmält sig. Men av de 1072 anmälda var det bara 794 som faktiskt startade loppet, vilket innebär en stor kostnad även för de 278 personer (26 %) av de registrerade medarbetarna som uteblev.

De 1072 deltagare som anmälde sig från Lunds universitet fördelade sig enligt följande:

10 KM
Damer: 198 st