Den 17 maj flaggar vi för IDAHOT-dagen

Bild på regnbågsflagga hissad på universitetshuset

Den 17 maj hissar universitetet regnbågsflaggan på flertalet byggnader runt om på universitet. Flaggningen görs för att uppmärksamma IDAHOT, (International Day Against Homophobia, Transphobia and Biphobia) och det våld och den diskriminering som HBTQIA-personer utsätts för världen över.

– Det är viktigt att vi uppmärksammar den här dagen för att påminna oss om att mänskliga fri- och rättigheter inte är en självklarhet överallt utan något som behöver värnas. Det förekommer fortfarande hot, hat och trakasserier av människor på grund av deras sexuella läggning eller könsidentitet. Lunds universitet flaggar den 17:e maj för att uppmärksamma människors rätt att leva i ett samhälle som är fritt från homo-, bi och transfobi, säger Jimmie Kristensson, vicerektor med ansvar för kommunikation, kurage och karaktär.