Höstens nya teman på Pufendorfinstitutet

Flera personer sitter runt ett bord och samtalar omgivna av statyer på Pufendorfinstitutet.

Årets fyra teman vid Pufendorfinstitutet är nu utvalda. Sammanlagt fick institutet in arton ansökningar om tema. Av dessa skickades åtta till externa experter. I mars valde styrelsen fyra förslag som bjöds in att bilda tema vid institutet. De fyra nya antagna temana påbörjar sitt arbete vid institutet i september 2023.

Vid Pufendorfinstitutet möts forskare från hela universitetet, för att under ett år arbeta tillsammans för att utveckla nya forskningsområden, i så kallade teman. Institutet uppmuntrar forskningsidéer i ett tidigt stadium som kan lägga en grund för framtida forskning.

Höstens teman vid Pufendorfinstitutet kommer att utforska:

• Ständigt existentiellt hot / Existential Threat - hur vi kan förstå och möta existentiella hot; utmaningar
  • Färdplan för biomaterial 4.0 / Roadmap of Biomaterials 4.0 - potentiella lösningar för hur biobaserade material kan utvecklas med hjälp av AI
  • Kustperspektiv / Coastal Perspectives - kustskyddsåtgärder vid ökad erosion och översvämningar när havsnivåerna stiger
  • Sound of Democracy - hur ljud i våra vardagliga miljöer hänger ihop med strukturer för jämlikhet, rättvisa och inkludering.

– Jag ser fram emot att följa utvecklingen i dessa nya temagrupper. Temana lyfter aktuella frågor som rör viktiga utmaningar och som kräver samarbete och nya insikter. Jag är särskilt glad över att vi får välkomna fyra nya grupper till Institutet och att det kommer forskare från alla våra fakulteter, säger Stacey Ristinmaa Sörensen, föreståndare för Pufendorfinstitutet.

Läs om höstens nya teman: Fyra nya Teman startar hösten 2023 | PUFENDORFINSTITUTET (lu.se)