HT-dagarna 14–15 april 2023 – tema: Nya horisonter

En soldat som springer, en öppen grind och en megafon.

Är ungdomsmode frigörande eller förödande? Hur står det till med de ekonomiska rättigheterna i det kontantfria samhället? ChatGPT – är det en katastrof eller revolution som väntar? Detta är exempel på frågor som tas upp under HT-dagarna då ett 30-tal av HT-fakulteternas forskare föreläser.

Årets HT-dagar är också startskottet för flera av våra stora projekt, bland annat utgrävningen av Hallen på höjden i Uppåkra, profilområdet Mänskliga rättigheter i en polariserad värld och forskningsprogrammet At the End of the World. Våra lärare har också under året både vidgat som fördjupat vår kunskap om kriget i Ukraina, och det fortsätter de med på HT-dagarna.

Dagarna avslutas traditionsenligt klockan 12 på lördagen med att Rausingpristagaren håller föreläsning. I år är det kritikern, översättaren och författaren Malte Persson som tar emot priset och hans föreläsning har rubriken ”Från nuets horisont till evighetens synvinkel”.

Välkomna på populärvetenskapliga föreläsningar där våra forskare lyfter blicken mot nya horisonter!

Föreläsningarna äger rum på LUX, Helgonavägen 3 i Lund.

Se årets program: Program 2023 | Humanistiska och teologiska fakulteterna (lu.se)