Hur kan LU genom kapacitetsutvecklingsprogram bidra till en hållbar utveckling?

Logotyp för de globala målen.
Representanter från olika delar av LU samlades nyligen för att diskutera hur vi kan främja kompetensutveckling hos förändringsaktörer i Sveriges samarbetsländer och därmed bidra till uppfyllandet av Agenda 2030.

Nyligen anordnade avdelningen för uppdragsutbildning (LUCE) en digital workshop om kompetensutveckling hos förändringsaktörer i länder där Sverige bedriver utvecklingssamarbete. Syftet var att diskutera universitets roll, vilka förändringar LU vill bidra till och hur vi arbetar med forskningsbaserad kunskap i kapacitetsutvecklingsprogram för att bidra till uppfyllandet av Agenda 2030.

Avdelningen för uppdragsutbildning ansvarar för delmål 3.1. i Lunds universitets internationella handlingsplan – ”utarbeta ett förslag på hur universitetet ska främja kompetensutveckling hos förändringsaktörer i Sveriges samarbetsländer”. Med en workshop ville de dels ge en inblick i hur Sida och Svenska institutet arbetar med kapacitetsutvecklingsstrategin på nationell nivå och dels samla olika representanter inom LU som arbetar och har arbetat med kompetensutveckling av förändringsaktörer för att dela erfarenheter och blicka framåt.

Det var många lärare och forskare från en rad olika institutioner som deltog och bidrog med presentationer och reflektioner, vilket visar på ett stort intresse och engagemang för frågan. Även Sida och Svenska Institutet var representerade bland deltagarna och vice rektor Per Mickwitz inledde passet som handlade om universitetets roll.

Gruppdiskussioner blir underlag till framtida LU-strategi

De gruppdiskussioner utifrån olika frågeställningar som workshopen avslutades med kommer att vara underlag till en framtida strategi för hur Lunds universitet kan främja kompetensutveckling hos förändringsaktörer i Sveriges samarbetsländer och i förlängningen bidra till ökad projektfinansiering.

– Det var tydligt under eftermiddagens diskussioner att det finns ett stort behov av att träffas, dela erfarenheter och diskutera dessa frågor. Nu tar arbetet vid med att arbeta fram en strategi och det ska bli mycket spännande, säger Maria Flores, gruppchef på avdelningen för uppdragsutbildning och moderator för workshopen.