Kungaparet på besök för att se Uppåkrafynden

Kungen och drottningen går i Lundagård med följe.
Drottningen, kungen och Lunds universitets rektor Erik Renström promenerar från Historiska museet i sensommarsolen för att äta grön ärtsoppa och gös tillsammans med bland annat landshövdingen, donatorer och universitetsledningen inne i Universitetshuset.

Med ett uppdukat smörgåsbord av järnåldersfynd välkomnade Historiska museet och Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet kungaparet på måndag förmiddag, på deras studiebesök för att lära sig mer om Uppåkra och dess utgrävningar.

Kungen och drottningens besök i Lund föranleddes av de nya donationer som gjort det möjligt att äntligen inviga utgrävningsprojektet ”Hallen på Höjden – dynastiers residens och domän”. Här ska härskarnas säte undersökas och ge oss ytterligare kunskap om den plats, bara några kilometer utanför Lund, som från år 100 f.Kr. och fram till slutet av 900-talet var ett maktcentrum som hade förbindelser med Europas absoluta eliter, från Brittiska öarna till Svarta havet.

– Vi ska plocka fram rösterna och höra vad de viskar om. Framför allt ska vi försöka fånga människorna på den här platsen, säger Mats Roslund, professor i historisk arkeologi vid Lunds universitet.

Kungen och drottningen tittar på arkeologiska fynd.
Kungen och drottningen ställde många intresserade frågor om de järnåldersfynd de fick tillfälle att se på riktigt nära håll under sitt besök på Historiska museet vid Lunds universitet. Foto: Kennet Ruona

Framför allt var det ett studiebesök där två märkbart intresserade och nyfikna kungligheter fick ta på sig handskar och känna på några av de makalösa praktfynd som redan gjorts i Uppåkra – bland annat ett dräktspänne med granater och ett gyllene ögonbryn som tros ha prytt en prakthjälm från järnåldern. De fick också höra den blodiga berättelsen om mästersmeden Völund, som smidde vingar för att efter en gruvlig hämnd fly från kung Nidud som tillfångatagit honom.

– Den här myten som beskrivs i bl.a. Didrikssagan är en berättelse som jag själv läste på biblioteket när jag var åtta år. När Völundbeslaget hittades för tio år sedan kändes figuren igen tack vare de små blodsdropparna på hans vänstra vinge, säger Per Karsten, chef för Historiska museet vid Lunds universitet.

– Uppåkra är det närmaste vi kommer ett riksarkiv för järnåldern, konstaterar Per Karsten.

Efter en lunch med donatorer, universitetsledning, studentrepresentanter med flera, for kungaparet så ut till Uppåkra för att inför ett samlat pressuppbåd se platsen för utgrävningarna, innan den officiella invigningen ägde rum.

– Det var en mycket lyckad dag med kunglig glans där såväl fynden vid Historiska museet och den vetenskapliga undersökningen ”Hallen på Höjden” fick uppmärksamhet, säger Torbjörn Ahlström, professor i historisk osteologi.

Rektor bloggar om invigningen: I Uppåkra fanns makten i tusen år – vi kan lära av dåtiden