”Kvalitet hänger inte ihop med kön”

Anna Serner föreläser.
Anna Serner berättade om sitt arbete med att få en jämnare könsfördelning i filmbranschen genom att definiera vad kvalitet är. Svenska Filminstitutet fick många internationella filmpriser. Anna Serner blev hyllad men också enormt kritiserad.

– Sluta hymla med var du står och att låtsas som att du inte har någon makt, särskilt som myndighet. Det sa Anna Serner ledamot i universitetets Kulturråd vid ett jämställdhetsseminarium.

Den 17 januari anordnade Lunds universitets Kulturråd och Rådet för jämställdhet och lika villkor ett seminarium där jämställdhet i kultursektorn och i akademin diskuterades. Anna Serner som också är före detta VD på Svenska Filminstitutet (SFI) var inbjuden att prata om sina erfarenheter därifrån.

När Anna Serner tillträdde som VD på SFI insåg hon snabbt att få kvinnor fick filmstöd. Urvalet av de som beviljades pengar var något som ofta var omedvetet, från filmkonsulenternas håll. De gick ofta på magkänsla och personliga preferenser.

Anna Serner framför duken.
Anna Serner jämförde Filminstitutets förändringsarbete med ett flyttprojekt. Analysera nuläget, gör en SWOT-analys med styrkor och svagheter, sätt mål och sen "just do it!"

Anna Serner vägrade att tro att kvalitet var en könsfråga så hon började istället med att definiera vad kvalitet är och hotade med kvotering om SFI inte nådde upp till en jämn könsfördelning på 50/50 till 2020. Samtidigt var hon noga med att hålla en armslängds avstånd från konsulenternas bedömningar.

Det visade sig att hon aldrig behövde realisera sitt hot om kvotering. Det räckte med att börja se över definitionen av kvalitet. De utgick från parametrarna relevans, originalitet och hantverksskicklighet för att definiera kvalitet och en jämnare könsfördelning följde med automatiskt.

– De duktiga männen får fortsatt stöd men ett gäng mediokra män har blivit utan finansiering och nu har vi också fått in bra kvinnor. Mediokra kvinnor har aldrig haft chansen, säger Anna Serner.

Foto på Anna Serner, Rebecca Sellberg och Jimmie Kristensson.
Anna Serner och Jimmie Kristensson samtalade om likheterna med kulturområdet och akademin när det gäller jämställdhet. Det är på toppen som obalansen mellan könen oftast finns. Rebecca Selberg modererade.

Kultursektorn har många likheter med akademin och Anna Serner ger några tips till Lunds universitet:
Sätt tydliga och realistiska mål som till exempel 50/50 inom ett visst antal år. Analysera motargumenten med ökad jämställdhet och bemöt dem och hantera dem. Inför mentorskap i de fall det finns för många trösklar. Räkna, räkna och räkna. Könsfördelning är lätt att mäta.

Anna Serners arbete har gett frukt och Svenska Filminstitutet kunde visa på imponerande siffror av könsfördelning samtidigt som Sverige drog hem många internationella filmpriser. Hon blev hyllad internationellt men också mycket kritiserad. Hon blev anklagad för att inskränka yttrandefriheten och den konstnärliga friheten. Hon har till och med liknats vid Nordkorea. Samtidigt har hon aldrig läst ett enda manus och gått in på detaljer utan bara använt sig av de framtagna bedömningskriterierna för kvalitet.

Hur kan vi applicera detta inom akademin och på Lunds universitet?
– På Lunds universitet kvoterar vi inte, jag tror inte att det gynnar oss, säger Jimmie Kristensson som är vicerektor och universitetets nämndsordförande för rådet för jämställdhet och lika villkor. Jag tror mer på att kritiskt granska meritokratin.

Foto på panelen bestående av Anna serner, Rebecca Sellberg och Jimmie Kristensson.
Panelen bestående av Anna Serner, Rebecca Selberg och Jimmie Kristensson diskuterade vad som anses vara meriterande inom akademin och det osynliga med viktiga akademiska hushållsarbetet.

Anna Serner ger rådet: Ledningen måste sätta målen och fråga verksamheten ”vad ska få er att nå målen?” och följa upp.

Jimmie Kristensson lyfte att ett viktigt arbete är att se hur man bedömer meriter och kvalitet bland forskare och se över vad som är meriterande.

– Vi har haft mål men det är svårt att nå i praktiken, svarar Jimmie Kristensson.
Anna Serner nöjde sig inte riktigt med svaret utan tyckte att det då får tas fram en strategi för att nå målen.