Forskarutbildningen består av två integrerade delar; forskning och utbildning. Rektor har nyligen beslutat om ett universitetsgemensamt regelverk för utbildning på forskarnivå som främst reglerar hur vi hanterar utbildningsaspekterna. Tillsammans med antagningsordningen som universitetsstyrelsen beslutade i juni 2022 har vi tagit ett stort steg mot en mer enhetlig forskarutbildning.
Väldigt mycket fungerar bra och varje år examinerar vi många lysande doktorer som firas vid den årliga promotionen. Men vi vet också att det finns problem och att många doktorander känner stress och oro. Med regelverket vill vi skapa bättre förutsättningar och större rättssäkerhet samtidigt som vi inte bidrar till mer byråkratisering och ett tungrott system.
Under framtagandet av regelverket har forskarutbildningsnämnden (FUN) lagt mycket tid och möda på doktorandernas individuella studieplaner (ISP) och vad de ska innehålla. ISP:n kan ses som ett ”kontrakt” mellan den forskarstuderande och lärosätet. ISP:n ska främst vara ett sätt att planera arbetet och dokumentera progressionen som stödjer den forskarstuderande att nå sin doktorsexamen. FUN har tagit ett stort steg och enats om att universitetet ska sträva efter att ha ETT system för all ISP-hantering. Huvudalternativet är det system som utvecklats inom LADOK-konsortiet och vi ska nu undersöka hur det uppfyller våra krav och önskemål.
Nytt i regelverket är också att handledaren inte får vara ordförande vid disputationen, en regel som redan finns på flera fakulteter. I de flesta fall är ordförandeskapet oproblematiskt men om det hettar till eller om det är ett kontroversiellt ämne bör ordförande kunna leda disputationen utan att kunna anklagas för att ”skydda” sin doktorand.
Relationen handledare–doktorand har många bottnar och kan vara problematisk eftersom man ofta jobbar nära varandra under många år. Var går gränsen mellan att ha en personlig och en professionell relation? Detta är inga lätta frågor och som i alla relationer måste man anpassa arbetssätt och interaktion beroende på förutsättningarna.
Under den senaste perioden har FUN:s viceordförande professor Maria Stanfors studerat handledarrollen och genomfört en populär seminarieserie för handledare som blivit en bra mötesplats för erfarenhetsutbyte. FUN kommer att ta detta arbete vidare och utveckla kurser för att stötta både nya och erfarna handledarna i sitt värv.
Jag har även fått ett nytt ansvarsområde i min vicerektorsportfölj; samverkan. Numera är jag vicerektor för forskningsinfrastruktur, forskarutbildning, IT och samverkan.
/Viktor Öwall
Läs mer
- Lunds universitets universitetsgemensamma regelverk för utbildning på forskarnivå
- Antagningsordning för utbildning på forskarnivå 2024 I (PDF 606 kB, nytt fönster)
- Viktor Öwall, vicerektor – beskrivning av uppdrag