Den 7 och 8 oktober var det möte i Utrecht för policygruppen Teaching and Learning inom LERU, League of European Research Universities, där pro- och vicerektorer från alla de runt 25 medverkande universiteten ingår.
Jag tog tåget från Köpenhamn för en heldagsfärd till Utrecht. På agendan denna gång stod bland annat utbildningsstrategier (som i Utrecht kopplas till Open Science) och det vidare arbetet inom Europauniversiteten, både det strategiska samarbetet och dess implementeringar, nu främst ”microcredentials”.
Det som framför allt utkristalliserades som frågor alla de deltagande arbetar med, och som möter många utmaningar, är hur vi ska engagera fakulteterna i att skapa interdisciplinära utbildningar och hur dessa utbildningar ska placeras och organiseras. Det livslånga lärandet var också ett mycket centralt ämne. Vi deltagare fick en ingående presentation om hur alla universitet i Nederländerna har ett starkt fokus på meritvärde för utbildning och pedagogiskt arbete. De har kommit långt och har ett system där man kan bli befordrad till professor utifrån sitt arbete med undervisning och pedagogik (alltså inte primärt baserat på forskning).
Den här veckan är en grupp från Lunds universitet i Portugal för att träffa våra partners inom EUGLOH-samarbetet (uppföljning kommer i senare nyhetsbrev). Hit var det nödvändigt att ta flyget – den snabbaste tågfärden tog 54 timmar enkel resa, och då ingick minst 10 tågbyten. Men till Utrecht fungerade det med tåg. Det tog cirka 10 timmar med 2–3 byten och det kan vara värt att fundera över vid vilka tillfällen tåg är lämpligt att välja.
I nästa vecka är det dags för Framtidsveckan med mängder av spännande presentationer. Hoppas ni får tillfälle att lyssna och delta i några av dessa.
/ Ann Kristin Wallengren
Läs mer