Metodworkshoppar under hösten 2023

AI-genererad bild av personer som sitter i en lärosal.
AI generated image of a methods workshop by Gencraft.

Samhällsvetenskapliga fakulteten erbjuder fem metodworkshops i september och oktober. I år ingår bland annat en workshop om ChatGPT i forskningen och en femdagarsworkshop i mixed methods, om hur man kombinerar och integrerar kvalitativa och kvantitativa metoder.

Workshopparna vänder sig till lärare, forskare och doktorander från samtliga ämnen och fakulteter som önskar bredda och fördjupa sin metodkunskap är välkomna att anmäla sitt intresse. Workshopparna är kostnadsfria för samtliga doktorander vid Lunds universitet. Det är möjligt att anmäla sig till flera workshops; deras scheman krockar inte.

Samtliga workshops ges på engelska.

När?

September-oktober 2023. Datum nedan.
För mer information: Autumn methods workshops | Internal Faculty of Social Sciences (lu.se)

Anmäl ditt intresse senast 11 juni för förhandsregistrering

Var?

Samtliga workshops är campusbaserade; det är inte möjligt att delta på distans.

• Kostnadsfritt för samtliga doktorander vid Lunds universitet.
  • Kostnadsfritt för anställda vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.
  • För övriga fall, kontakta oss (se nedan) så återkommer vi med information om avgifter för varje enskild workshop.

Höstworkshops i metod och metodologier

1. Introduction to Python

Workshopledare: Nils Holmberg, Lunds universitet, Institutionen för strategisk kommunikation
Tid: 25–29 september (vecka 39), klockan: 09:15–12:00

2. Qualitative Analysis and Coding using NVivo

Workshopledare: Alicia Fjällhed, Lunds universitet, Institutionen för strategisk kommunikation Tid: 25–29 september (vecka 39), klockan: 13:15-16:00

3. Introduction to R

Workshopledare: Irina Vartanova, Institutet för framtidsstudier, Stockholm
Tid: 2–6 oktober (vecka 40), klockan: 9:15–12:00

4. Harnessing AI for Research Enhancement

Workshopledare: Peter Parnes, Luleå Technical University
Tid: 4–5 oktober (vecka 40), klockan: 13:15–16:00

5. Mixed and Merged Methods

Workshopledare: Giampietro Gobo, University of Milan
Tid: 9–13 oktober (vecka 41), klockan: 9:15-12:00

Vi kommer även att erbjuda en workshop i Digital Etnografi; vi kommer att återkomma angående detaljer vid ett senare tillfälle.

Deadline för förhandsanmälan är 11 juni. Du kommer att få besked så fort som möjligt om du får en plats eller om du placeras på väntelistan. Anmäl dig: Autumn Methods Workshops 2023 (lu.se)

Observera att anmälan är bindande. Om du får förhinder, anmäl detta senast två veckor innan workshopens början. I annat fall faktureras institutionen en administrativ avgift om 800 kronor.

Mer detaljerad information hittar du här: Autumn methods workshops | Internal Faculty of Social Sciences (lu.se)

Om du har frågor om innehållet i workshopparna, vänd dig till Nils [dot] Gustafsson [at] isk [dot] lu [dot] se. För praktiska frågor, kontakta methodsworkshops [at] sam [dot] lu [dot] se.