Det var AHU, Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling och Lena Örnberg (projektledare vid AHU) som bjöd in alla intresserade till detta inom projektet OBL, Object Based Learning.
Det var oerhört inspirerande och också förbluffande vilka oväntade kopplingar som kan göras mellan konstsamlingar och ämnen. Matematik-, kommunikations-, och medicinstudier kan alla anknytas till konst och kultur på något sätt; undervisning som både berikar, fördjupar och visar ämnet ur andra perspektiv.
Som lärare på Lunds universitet har du tillgång till fantastiska museer, samlingar och kulturella evenemang som du kan använda i din undervisning på olika sätt. Inte bara musikstudenter kan ha utbyte av konserterna på Odeum. I deras program för våren finns temat ”Naturskildringar” där musik och samtal kring natur och klimat samlar både musiker och forskare. Odeum fortsätter också sin serie om tyska tänkare och musik, lämpligt för alla som i sina utbildningar på något sätt anknyter till vetenskapsteori. Historiska museets, Botaniska trädgårdens och Skissernas museums samlingar är rika och i många fall världsunika, och kan användas på en mängd olika sätt i undervisning i olika ämnen, liksom Vattenhallens utställningar. Det är också konstaterat att denna undervisningsform främjar studenternas välmående.
För inspiration kan du se en inspelning av webbinariet Creative learning with cultural collections and objects nedan.
/Ann Kristin Wallengren
Se och läs mer:
- Se inspelningen i efterhand: Studio (instructuremedia.com)
- Om webbinariet: Creative learning with cultural collections and objects | AHU (lu.se)
- Jim Harris | Ashmolean Museum
- Dr Thomas Kador | Arts Sciences - UCL – University College London
- Dr Heather Gaunt (unimelb.edu.au)
- Odeums program som pdf