Ny dokumentärfilm uppmärksammar unikt arkiv vid Lunds universitet

Arkiv med foto och böcker.

Hösten 2017 öppnade Ravensbrückarkivet vid Lunds universitet för allmänhet och forskare. Det digitala sökbara arkivet rymmer artefakter och vittnesmål från det ökända koncentrationslägret och har mött stort internationellt intresse. I veckan premiärvisades filmen om arkivets tillkomst, möjliggjord tack vare en miljondonation från Crafoordska stiftelsen.

Via arkivets webbportal kan forskare och privatpersoner från hela världen söka efter fakta och information om anhöriga och lägret de vistades i. Materialet rymmer över 500 vittnesmål, ett omfattande nazistiskt dokumentmaterial samt personliga ägodelar som tillhört fångarna under deras tid i koncentrationslägret.

Den nu aktuella dokumentärfilmen LAKOCINSKI’S 9: Documenting the Unspeakable har tillkommit tack vare en donation från Crafoordska stiftelsen. Filmen ska sprida kunskap om arkivet nationellt och internationellt och skildrar det arbete som skett i Lund för att avslöja sanningen för omvärlden. Filmen har regisserats av Magnus Gertten, Caroline Troedsson och Sebastian Claesson, teamet bakom en rad internationellt uppmärksammade prisbelönta filmer.

- Ravensbrückarkivet är ett angeläget projekt av ytterst stor historisk och nutida vikt. Det har gått mer än 70 år sedan krigsslutet, men illavarslande röster liknande de som ledde fram till Förintelsen hörs fortfarande. Överlevarnas berättelser behöver spridas mer än någonsin. Dokumentärfilmen är därför ett viktigt dokument för nuvarande och framtida generationer att ta del av. En ingående redogörelse av hur arkivet skapades, möjliggjort tack vare en liten grupp människor, alla drivna av övertygelsen om att vi aldrig får glömma, tiga eller titta åt andra hållet, säger Ebba Fischer, Ordförande Crafoordska stiftelsen.

Filmen premiärvisades i samband med ett mindre evenemang för donatorer och särskilt inbjudna på biograf Kino i Lund den 19 januari. Förhoppningen är att filmen inom kort ska kunna nå en bredare publik och visas vid minnesinstitutioner och förintelsemuseer runt om i världen. Planer finns också på att filmen ska kunna spridas så att exempelvis gymnasieskolor kan använda sig av den i sin undervisning.

Om Ravensbrückarkivet

Efter krigsslutet 1945 anlände nästan 20 000 överlevande från nazistiska koncentrationsläger till Skandinavien, räddade av Röda Korset och Folke Bernadottes vita bussar. Deras erfarenheter i lägren skulle chocka hela världen. För första gången i historien hade ett folkmord genomförts på en industriell skala – medan en stor del av omvärlden valde att se åt andra hållet.

Tillsammans med en grupp överlevande samlade initiativtagaren, Zygmunt Lakocinski, universitetslektor i polska vid Lunds universitet, omfattande vittnesmål om nazisternas övergrepp i lägren. Under månaderna strax efter befrielsen genomfördes över 500 djupintervjuer, som ger en upprörande bild av att vara i läger som Ravensbrück, Auschwitz, Bergen-Belsen, Sachsenhausen och Stutthof. Resultatet, idag känt som Ravensbrückarkivet, finns på Universitetsbiblioteket i Lund. Under de senaste åren har arkivet väckt stor internationell uppmärksamhet efter sin digitalisering, vilken gjort det fritt tillgängligt för världen.

Arkivet har möjliggjorts tack vare finansiering från flera stiftelser och privatpersoner.