Nytt campusutvecklingskontor och campusutvecklingsråd

Bild från LTHs campusområde.

Ett nytt campusutvecklingskontor och ett universitetsgemensamt campusutvecklingsråd är nu på plats med uppdrag att löpande arbeta strategiskt med campusutvecklingsfrågor och ta fram en ny campusplan.

Campusutvecklingskontoret ska vara en samlingsplattform för alla campusutvecklingsfrågor inom LU och består av två projektledare, Charlotte von Brömssen och Madeleine Stjärne Stark.

Campusplanen tar sikte på 2050 och syftar till att utarbeta en riktning och gemensam syn på campusutveckling inom Lunds universitet. Den ska tydliggöra universitetets ståndpunkt och drivkrafter och vara ett hjälpmedel för kommunikation, diskussion och beslut kring utvecklingen av den fysiska miljön för alla delar inom Lunds universitets campus.

Campusplanen ska utformas på ett sådant sätt så att den kan fungera som stöd och visa riktningen även när förutsättningarna förändras. Campusplanen ska även stötta ett resurseffektivt utnyttjande av befintliga lokaler och markområden och se till att det finns utbyggnadsmöjligheter för Lunds universitets framtida utveckling, i decennier framåt.

Campusplanen beräknas vara färdigställd den 31 december 2024.

Styrgrupp för framtagandet av campusplanen blir campusutvecklingsrådet med vicerektor Per Mickwitz som ordförande. Projektledare för campusplanen är Charlotte von Brömssen, LU Byggnad.

För att bredda kunskapen kring campusutveckling och skapa en bred förankring inför arbetet med planen hålls en serie workshops med tillhörande tematiska seminarier.  Representation från alla fakulteter, studenter och förvaltning kommer delta och seminarierna är öppna för alla på LU. En extern referensgrupp kommer också kopplas till arbetet med campusplanen.

Läs om det första seminariet som arrangeras av campuskontoret "Hur se framtidens undervisningslokaler ut?"