Nytt projekt ska förebygga fusket vid Lunds universitet

siluetter av två personer som sitter framför varsin dator. Foto: Kenneth Ruona.

Antalet anmälningar om fusk har ökat betydligt vid LU och nu startar ett projekt som ska förebygga studenternas fuskande genom stöd till lärarna. Elin Bommenel kommer att leda projektet som ska pågå mellan den 1 september 2022 och den 31 december 2023.

Under 2019 ökade fusket vid universitetet med 100 procent och året därefter med ytterligare 66 procent. Det innebär mycket merarbete för lärare och administratörer.

Handläggningstiderna är långa och studenterna får vänta länge i ovisshet om hur de ska gå vidare.

Nu startas ett projekt som ska bidra till att förebygga fusket bland studenter. Elin Bommenel har fått i uppdrag att kartlägga omfattningen, titta på anledningarna till ökningarna och ta fram förslag på hur man kan förebygga så att antalet fall minskar.
Främst handlar ökningen om plagieringar av texter från nätet och användandet av otillåtna hjälpmedel eller otillåtet samarbete med en kompis.

– Definitionen av plagiering är att man använder någon annans ord, tankar eller arbete och framställer det som sitt eget, säger Elin Bommenel.

Mycket talar för att ökningen kan härledas till ändrade examinationsformer under covid-19-pandemin.

– Jag tror att en del av det ökade fusket, utöver tidigare välkända sätt att vilseleda, kan bero på att studenter och lärare har svårt att förstå vad som är tillåtet och inte tillåtet, säger Elin Bommenel.

Dessutom är mörkertalet sannolikt stort. I beräkningen räknas bara de ärenden som faktiskt anmälts till Disciplinnämnden. Lärare har anmälningsplikt när det gäller misstanke om fusk, men i praktiken räcker det inte ända fram.

– Många lärare känner inte till hur de anmäler fusk och de får inte alltid ersättning för den extra tid som en utredning kräver, säger Elin Bommenel.

Det övergripande målet är att sänka antalet misstänkta fall av fusk vid LU. För att nå dit ska projektet resultera i rutiner och undervisningsmaterial till lärarna så att de i sin tur kan lära studenter att göra rätt. Lärarna ska också erbjudas utbildning och stöd i att skriva anmälan när misstänkt fusk föreligger.

Konsekvenserna av de ökade fusket är flera, främst bidrar ökningen till psykiskt lidande för anmälda studenter men också till merarbete för alla involverade. Handläggningstiderna är ofta mycket långa och det skapar i sin tur oro och ångest bland de anmälda studenterna. Många hinner lämna universitetet innan de är färdigutredda.

I förlängningen leder fusket till att studenterna saknar kompetens och att deras utbildning inte håller den kvalitet som universitetet ska sträva efter att upprätthålla, säger Elin Bommenel.

Elin Bommenels främsta lösning är att vända på perspektiven och göra det lätt för studenterna att göra rätt. Istället för en massa pekpinnar och hot vill hon att man lyfter deras kompetens och lär studenterna hur de kan använda sin framgooglade kunskap på ett korrekt sätt.