Nytt statligt ramavtal för möbelåtervinning

Interiör från Ideon. Kennet Ruona.

Skrivbord, kontorsstolar, stolar och bord i undervisningssalar och studielokaler – det är en stor mängd möbler som hanteras på Lunds universitet varje år.

Klimatpåverkan från utrustningen står för en stor del av det totala klimatavtrycket. Inom LU Byggnad arbetar man för att främja återanvändning och återvinning av fler möbler.

Nu finns ett nytt statligt ramavtal, cirkulära möbelflöden, som man kan beställa från. Med detta nya avtal kan man köpa eller hyra begagnade möbler, avyttra befintliga möbler eller avropa cirkulära tjänster (möbelvärdering, möbelinventering, möbelrenovering etc.)

Cirkulära möbelflöden - Avropa.se

Om din verksamhet har behov av möbler eller har ett möbelöverskott, och vill använda (avropa) tjänsterna, kan du kontakta din husintendent för rådgivning.

Läs om hur universitetet återanvänt och renoverat möbler i hållbarhetssummeringen för 2021:

Återbruk istället för slit och släng | Hållbarhetsforum (lu.se)