Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nytt vid inloggning i eduroam 26 april kl 18

Illustrativ bild av ett tangentbord. Foto: Pixabay.

Måndag 26 april kl 18.00 kommer det att utföras systemunderhåll på det trådlösa nätet eduroam. Mejlutskick har skett och LDC har detaljerad information på https://support.lu.se. För de flesta användare innebär det att nästa gång man är fysiskt på campusområdena och försöker använda eduroam kommer det upp en varning på datorn eller mobiltelefonen om att man måste godkänna ett nytt certifikat. Just denna gång ska du som användare godkänna certifikatet, annars kommer eduroam ej längre fungera för dig.

Hur påverkar detta mig?

På den universitetsgemensamma infrastrukturen kommer det att ske ett certifikatsbyte. Detta innebär att det i många fall kommer att komma upp en fråga på din/dina enheter som vill att du ska godkänna ett nytt certifikat. Detta är en inbyggd säkerhetsfunktionalitet för att skydda våra lösenord.

JUST DENNA GÅNG SKA DU GODKÄNNA ATT DU LITAR PÅ ETT NYTT CERTIFIKAT.

Denna fråga kommer att visas på din/dina enhet(er) när enheten kommer i kontakt med eduroam nästa gång, oavsett om det är nästa gång du är fysiskt på något av våra campusområden eller om det är t ex i någon av Lunds kommuns eller Region Skånes lokaler där det också finns tillgång till eduroam. De olika operativsystemen (Windows, macOS, iOS, Android, Linux etc) presenterar informationsrutan på olika sätt.

I vissa fall kan det också inträffa att operativsystemet (framför allt på vissa modeller av mobiltelefoner) ej tillåter dig att godkänna det nya certifikatet utan du måste i så fall installera konfigurationen för eduroam på nytt. Följ användarguiderna på https://support.lu.se enligt alternativet "eduroam för övriga datorer" alternativt "eduroam för mobiltelefoner och surfplattor" i så fall för att installera eduroam med hjälp av verktyget CAT. Användare inom ramen för pc.lu.se resp mac.lu.se ska ej behöva installera eduroam via CAT utan ska följa instruktionerna enligt "eduroam för datorer hanterade av IT-organisationen vid LU".

Skulle det mot all förmodan uppstå problem kontakta LUs Servicedesk, ankn 29000 alt servicedesk [at] lu [dot] se. Under en kortare övergångsperiod medan man felsöker kan man använda det trådlösa nätet LU Guest som ej kräver inloggning. Detta trådlösa nät har begränsningar men kan användas för att t ex nå användarguider och annan supportinformation via https://support.lu.se.