Rektorsbeslut om utveckling av rekryteringsarbetet

Bilder på folk utan huvuden i en folkmassa. Foto: Kenneth Ruona.

Rektor har beslutat att universitet ska utveckla sitt rekryteringsarbete. Bland annat ska upp till 10 miljoner kronor satsas per år under perioden 2022 till 2025 för att stimulera arbetet med att rekrytera excellent internationell kompetens.

En referensgrupp, ledd av Jimmie Kristensson har haft i uppdrag att titta på hur vi kan förbättra rekryteringsarbetet vid universitetet och göra rekryteringsarbetet strategiskt och välintegrerat i fakulteternas långsiktiga kompetensutvecklingsplaner. Referensgruppens arbete har lett till förslag på satsningar.

Rektor har nu beslutat följande:

• Upp till 10 miljoner kronor ska satsas per år under perioden 2022 till 2025 för att stimulera arbetet med att rekrytera excellent internationell kompetens. Pengarna ska användas till att rekrytera de bästa lärarna och forskarna. Pengarna kan sökas av samtliga fakulteter och kan täcka kostnaderna under 1 - 2 år för internationell nyrekrytering av lärare och forskare.
  • En arbetsgrupp ska tillsättas som ska ta fram förslag på hur universitetet kan arbeta strategiskt för att öka antalet beviljade ansökningar för Wallenberg Academy Fellows (WAF) och Pro Futura Scientia. Speciellt fokus för arbetsgruppen bör ligga på att ta fram förslag hur universitetet kan bli bättre på att identifiera och attrahera lämpliga externa kandidater.
  • Alla fakulteter ska följa upp implementeringen av policyn om anställning och goda karriärvägar för forskare och lärare och sammanställa eventuella hinder och möjligheter för införandet. Det ska resultera i en analys, där även verksamheternas olika hantering och förutsättningar beaktas. Utifrån denna analys ska varje fakultet arbeta fram en anpassad plan för den fortsatta implementeringen. Målet är fortsatt att öka antalet biträdande lektorer och minska antalet anställningar som forskare.
  • Sektionen HR ska fortsätta att utveckla och erbjuda ett samlat och strukturerat stöd till fakulteterna i deras rekryteringsarbete. Och även i fakulteternas arbete med att implementera policyn avseende anställning och goda karriärvägar samt i arbetet med kompetensförsörjningsplaner och inom ramen för HR Excellens rekommendationer.
  • Ett särskilt uppdrag kommer att utformas med målet att tydliggöra vikten av att olika kompetenser vägs in när meriter bedöms tillsammans med stöd till lärarförslagsnämnderna i bedömningsarbetet. Meriter och kompetens kopplade till utbildning, forskning, samverkan, ledarskapsförmåga samt förmåga att bidra till en god arbets- och lärandemiljö är faktorer som på olika sätt bör vägas in och bedömas.
  • Pedagogiska meriter och pedagogisk kompetensutveckling hänger samman. Den pedagogiska kompetensen ska utvecklas, anpassas och premieras kontinuerligt och universitetet ska i ökad utsträckning samordna detta arbete. Rektor kommer utforma ett särskilt uppdrag för hur ett sammanhållet system för pedagogisk utbildning och kompetensutveckling kan förstärkas, utvecklas och byggas upp.

Läs Jimmie Kristenssons inlägg om beslutet: Nu fortsätter utvecklingsarbetet med rekrytering