Annexet får samordnade tentamensvakter

Foto av trappa på Matteannexet, LTH.

Projektet Samordnad tentamensservice fortskrider enligt plan och från 1 mars 2023 ansvarar projektet för bemanning av tentamensvakter för de tentor som genomförs i Annexet på Sölvegatan 20.

Detta är ett första steg mot en gemensam tentamensadministration och organisation med tentamensvaktspool.

Projektet kommer successivt att utökas till att gälla övriga gemensamma skrivningssalar på LU.

Nu pågår rekrytering av de tjänster som ska hantera de praktiska och administrativa uppgifterna i samband med tentamen. Projektet ska resultera i en effektiviserad tentamenshantering för hela universitet med universitetsgemensamma riktlinjer för salstentamen, bättre förutsättningar för digitala examinationsformer och en samlad kompetens med bättre kvalitet på salstentor.

Ett mål är att de samordnande lösningarna ska kunna frigöra lokaler och arbetstid på fakulteterna för både administratörer, lärare och studierektorer.

Förutsättningar för att projektet ska nå resultat är att alla fakulteter är inkluderade och att det planeras för ett gemensamt tentamenshus som också inkluderar anpassade lokaler för studenter med funktionsvariationer.

Projektets styrgrupp leds av prorektor Lena Eskilsson och består av representanter från fakulteterna/motsvarande, Lunds universitets studentkårer (LUS) samt från den gemensamma förvaltningen. Projektledare är Elin Engman, LDC.