Sfinxerna har lyft från Universitetshuset

Den första sfinxen lyftes ner från Universitetshusets tak utan problem. Foto Kennet Ruona.

Den 2:e november lyftes sfinxerna från Universitetshusets tak. De omtyckta universitetssymbolerna plockas ner eftersom de är i dåligt skick och behöver gjutas om. Men enligt planen kommer nya, säkrare versioner att flyga tillbaka under 2022.

Universitetshuset håller på att renoveras och i samband med det upptäcktes att de fyra betongsfinxerna på taket har börjat spricka och vittra. Eftersom de väger 3,5 ton vardera och nedfallande delar skulle utgöra en betydande säkerhetsrisk tas sfinxerna nu ner för att ersätts under nästa år.

– Första lyftet är alltid mest nervöst men det har gått över förväntan, säger Maria Nordh, fastighetschef vid Statens fastighetsverk som äger och förvaltar Universitetshuset.

– Vi lyckades få loss den första sfinxen och den kom ner hel. Planen är att lyfta ner alla idag. Efter första lyftet har vi fått in rutinen och en bra bild över läget, säger Karl-Johan Neldeborn, teknisk förvaltare vid Statens fastighetsverk.