Sfinxerna på Universitetshuset renoveras

Bild på sfinxerna på universitetshuset.

I samband med Universitetshusets pågående renoveringsprojekt har Statens fastighetsverk (SFV) upptäckt att husets fyra sfinxer är i dåligt skick och måste tas ner och gjutas om. Detta för att inte riskera att nedfallande betongdelar kan komma att skada förbipasserande. Förhoppningen är att de nygjutna sfinxerna ska vara på plats under 2022.

Universitetshusets mittparti flankeras överst av fyra sfinxer, placerade i par om två. Vid en nyligen genomförd inventering, konstaterade SFV att sfinxerna tyvärr har så stora sprickbildningar i betongen att de måste tas ner och gjutas om av säkerhetsskäl.

Inom kort kommer arbetet med att ta ner sfinxerna från taket att påbörjas. Därefter ska de gjutas om och målet är att de fyra nya sfinxerna ska finnas på plats på taket igen under 2022.

De fyra sfinxerna, som är 2,2 meter höga, två meter breda och en meter djupa, väger 3,5 ton styck. De är repliker på Universitetshusets ursprungliga sfinxer och har funnits på husets tak sedan 1993.

Mer information finns i SFV:s pressmeddelande