Små fasta studentgrupper och tydliga lokalregler på Medicinska fakulteten

avspärrningstejp på borden
Vissa av platserna i fikarummet är avspärrade

Ett stort arbete har utförts ute på institutioner och fakulteter för att anpassa sig till en ny termin med fler studenter och i vissa fall även mer medarbetare på plats mitt under rådande pandemi. Här kommer ett nedslag på Medicinska fakulteten med exempel på hur man har anpassat sig till Folkhälsomyndighetens rekommendationer och universitetets praktiska råd och tips.

Hantering av grundutbildningen under pandemin

På Medicinska fakulteten har man valt att prioritera undervisning för studenter vid termin 1 och 2 och de praktiska momenten samt examinationer som campusförlagda. På Medicinska fakulteten har man också verksamhetsförlagd utbildning i vården och den har fortsatt trots pandemin.

– Fler lärare kommer att behöva vara på plats vilket har skapat en del oro bland dem, men vi arbetar för att minimera riskerna, säger vicedekan Maria Björkqvist.

På Medicinska fakulteten har de snabba förändringarna av utbildningen under våren och inför hösten underlättats  av att man tidigare genomfört en omorganisering av de olika utbildningsinriktningarna och samlat dem i en grundutbildningsnämnd. Även läkarutbildningens utbildningsadministratörer samlades på kansliet för ett år sedan. Det har snabbat upp hanteringen och inneburit kortare beslutsvägar.

Bild på föreläsningssal med avspärrade platser
På Medicinska fakulteten har man spärrat av en tredjedel av sina platser i föreläsningssalarna med fasta stolar.

Hanteringen av undervisningslokalerna förbereddes i våras. I de större föreläsningssalarna med fasta stolar och biosittning har man valt att ha en tredjedel av platserna tillgängliga och blockerat de övriga. I undervisningsrum med flyttbara stolar har man halverat antalet stolar. Man har även satt upp skyltar i alla lokalerna om att man får vara max hälften så många personer som lokalen anger. I ett husen, HSC, har man infört enkelriktade korridorer. De har även sett över sina städrutiner och placerat handsprit på flera ställen. Medicinska fakulteten har använt sig mycket av Media-Trycks skyltutbud.

– Alla våra studenter kommer delvis att vara på plats under hösten, så mycket bygger också på ett eget ansvar bland studenterna att undvika trängsel, säger Maria Björkqvist.

Men man har försökt se till att studenterna är utspridda och undviker storföreläsningar. För att minimera antalet nya kontakter så har man delat upp studenterna i mindre grupper redan vid uppropet. Dessa grupper hålls ihop i alla de olika utbildningsmomenten. De har även stämt av med kåren så samma grupper gäller vid novischaktiviteter.

Framför lärarens podium finns ett plexiglasskydd

Stödverksamheten för studenterna

På Medicinska fakulteten har man en kurator som kommer att vara på plats, även hösten, på fasta besökstider. Studievägledarna kommer att vara mer på plats än i våras. Men det kommer också att fortsätta erbjudas studievägledning på distans.

– Det finns ett mervärde att vara på plats, säger Maria Björkqvist.

Hantering av arbetsplatser och bemanning

Under våren har det varit mycket tomt på fakultetskansliet när de flesta har arbetat hemifrån.

– Det har märkts under våren att utvecklingsarbete och problemlösning har blivit lidande av att medarbetarna inte är på plats. Man springer inte på varandra i korridorerna längre, säger kanslichef Mattias Brattström.

Mattias Brattström, kanslichef på Medicinska fakulteten framför en av golvdekalerna på kansliet

Andra utmaningar under våren har varit att hantera alla nya coronarelaterade frågor men också att hitta nya arbetssätt för att fungera digitalt.

– Vi kan behöva se över en del hygienfaktorer för hantering av digitala möten, säger Mattias och nämner att det ibland kan vara svårt när några väljer bort kameran i ett möte eller att vissa deltagare sitter i möte samtidigt som familjen gör sig påmind i bakgrunden. Gränsen till det privata har suddats ut, men samtidigt är vi i en speciell situation.
Därför hoppas han att fler kommer att vara på plats under hösten.

Skylt som säger max 2 personer
Skylt på ett av borden i fikarummet

Medicinska fakulteten har arbetet mycket med sin internkommunikation. En ”sambandscentral” utvecklades snabbt under våren med dekanen i centrum, där har man skickat ut veckovisa nyhetsbrev till både medarbetare och studenter. Nyhetsbreven har utgått från rektorsbesluten som kopplats till fakultetens hantering. Man har försökt undvika ”att låta 1000 blommor som blomma” och har velat styra upp mycket på fakultetsnivå, något som verkar ha uppskattats av medarbetarna.

Kontorslokalerna

På fakultetskansliet har man satt upp skyltar i fikarum och pentry med hur många man max får vara i varje lokal. I korridorerna har man dekaler i golvet och i fikarummet har man markerat varannan sittplats med avspärrningstejp.

Bild på handspritsautomat och banderoll med text om att hålla avstånd
Handspritsautomater är utplacerade på varje våning och i entrén på Health Science Center