Snart är det jul igen!

Erik Renström i tomteluva.

Kära studenter och medarbetare,
Lunds universitet är en plats för saklighet, det öppna samtalet och det lustfyllda sökandet efter kunskap. Vi är en organisation med ett unikt uppdrag - att ta fram, diskutera och förmedla kunskap.

Vi är en organisation av och för experter. Själv är jag expert på insulinproducerande betacellerna i bukspottkörtel. Det är ärligt talat rätt smalt och nördigt. Men här på Lunds universitet har jag en självklar plats. För här är det rätt och eftersträvansvärt att vara nörd.

Vi ska vara stolta över nördighet, för djup sakkunskap är vad vår värld behöver för att med högklassig tvärvetenskap tackla de gemensamma utmaningar vi står mitt i.

I världen som helhet blev 2022 ett besvärligt år. Världen är idag mer instabil och svårförutsägbar än den var för bara ett par år sedan. Det påverkar även oss här på Lunds universitet. Slutsatsen blir ändå att vi ska fortsätta göra det som är vår kärnuppgift: skapa ny kunskap och att dela den med andra. Vi ska fortsätta göra det vi är bäst på, fast ännu smartare, vassare och intresseväckande!

Jag hoppas att du under helgernas sociala samvaro kommer att få en fråga om vad du studerar eller jobbar med, så du får en chans att berätta om just det du är bäst på!

Så här inför slutet av året vill jag tacka alla er studenter och medarbetare för den tid ni under året lagt ner på att läsa böcker och artiklar, på fördjupande seminarier och livliga diskussioner. Och tack till alla er som skapar rätt förutsättningar för oss andra att nörda ner oss, genom er särskilda kompetens som stödorganisation. Så att vi alla kan göra det vi är bäst på!

Med det vill jag önska er alla god helg och ett gott slut!

/Erik

Denna text ingår i LU-nytt 21 - 2022

Erik Renström. Foto: Kennet Ruona.

Erik Renström, rektor

E-post: rektor [at] rektor [dot] lu [dot] se (rektor[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Rektors sekreterare Eva Porenius
E-post: eva [dot] porenius [at] rektor [dot] lu [dot] se (eva[dot]porenius[at]rektor[dot]lu[dot]se)