Ta del av två viktiga samtal med fokus på forskning

Illustration med megafoner i cirkel. Foto: Axel Brechensbauer.
Foto: Axel Brechensbauer.

De senaste veckorna har jag varit med och arrangerat två spännande seminarier som fokuserar på viktiga aspekter inom forskning. Det ena seminariet handlade om forskningskommunikation och kampen om kunskap och det andra om forskningsfusk och vad som driver forskare att fuska och hur förödande konsekvenserna kan bli på individ- och organisationsnivå.

Samtal om dagens kamp om kunskap

Hur kan universitetet agera för att stärka och försvara ett demokratisk samhälle som bygger på vetenskapligt grundad kunskap? De senaste åren har det kanske blivit tydligare än någonsin hur viktigt det är att vi kan kommunicera vår forskning på ett bra och tydligt sätt. Det handlar inte bara om att förmedla kunskap utan också om hur den vetenskapligt grundad kunskap genereras. Den 1:e juni bjöd Anna Johnsson, docent på Ekonomihögskolan och jag in till ett samtal om vikten av att kommunicera forskning i en tid när många konkurrerar om allmänhetens uppmärksamhet i vad som skulle kunna beskrivas som en kamp om kunskap.

Det blev helt fantastiska samtal på ett fullsatt Skissernas museum. I samtalspanelerna återfanns bland andra Expressens kulturchef Viktor Malm, vetenskapsjournalisten Amina Manzoor, generalsekreteraren för Vetenskap och Allmänhet Cissi Askwall och Ida Östenberg, professor i antikens kultur och samhällsliv vid Göteborgs universitet.

Se samtalen i efterhand i vår Youtubekanal.

Filmen kommer att kompletteras med engelska undertexter. Dessutom kommer SVT att sända samtalet vid två tillfällen; torsdag den 16 juni klockan 12.05, samt fredag den 17 juni klockan 14.35.

SVT Forums veckotablå

Kjell Asplund i samtal om vad som får forskare att fuska

Universitetet råd för etik och akademisk frihet arrangerar en seminarieserie under 2022 kring etikfrågor kopplade till forskning och utbildning och riktar sig till anställda vid Lunds universitet. Den 12:e maj gästades vi av professor emeritus Kjell Asplund som höll ett föredrag om sin bok Fuskarna: Vad får forskare att överträda gränsen? Vilka är drivkrafterna och varför upptäcks fusket så sent?  Han tog upp kända forskningsfuskare och pratade om konsekvenserna för både forskningsinstituten och vetenskapen som helhet.

Se seminariet med Kjell Asplund

Syftet med seminarieserien är att belysa aktuella frågeställningar i gränslandet mellan etik och juridik som kan diskuteras i ett kollegialt forum.

Nästa seminarium kommer att handla om etikprövningslagstiftningen och äger rum tidigt i höst.

Denna text är en del av LU-nytt 11 - 2022

Foto på Jimmie Krsitensson.

Jimmie Kristensson, vicerektor

E-post:
jimmie [dot] kristensson [at] rektor [dot] lu [dot] se (jimmie[dot]kristensson[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Telefon: 046- 222 19 74

Vicerektorernas sekreterare Gerd Hawaleska

E-post:
gerd [dot] hawaleska [at] rektor [dot] lu [dot] se (gerd[dot]hawaleska[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Telefon: 046-222 38 95