Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tema innovation: Fick hjälp att utveckla koncept för ny sorts läsecirkel

Foto av en person som läser en bok.
Shared reading fungerar som en läsecirkel med högläsning. Foto: Johnny Mcclung/Unsplash

Litteraturprofessorerna Torbjörn Forslid och Anders Ohlsson var med och tog konceptet shared reading till Sverige. Nu har de fått anslag från LU Innovation för att utveckla och anpassa det för gymnasieskolor.

Shared reading är från början ett brittiskt koncept, som i korthet innebär en läse­cirkel med högläsning i grupp. När gruppen träffas läser läsledaren ett stycke som sedan leder till diskussion bland deltagarna. Fördelen är att ingen behöver läsa något på förhand och att det inte finns krav på förkunskaper, prestation eller läsförmåga.

– Det är väldigt deltagarstyrt, diskussionen formas efter deras frågor och intressen, säger Anders Ohlsson.

Han och kollegan Torbjörn Forslid var med och introducerade konceptet i Sverige 2017. De hade börjat intressera sig för socialt läsande och tilltalades av shared reading som fokuserar på läsupplevelse och gemenskap. 

Har utbildat över 150 läsledare

Här i Sverige visade många regioner intresse och i dagsläget har de utbildat fler än 150 bibliotekarier till läsledare. Förutom utbildning driver de egna läsecirklar och forskar om social läsning. 

– Innovationen består i att vi också utvecklar konceptet. I Storbritannien fokuserar de på den klassiska litteraturen, med Shake­speare i centrum, och på läsningens hälso­effekter. Här väljer vi ofta modernare litteratur och fokuserar på läsupplevelsen i sig, säger Anders Ohlsson.

Porträttfoto av Anders Ohlsson och Torbjörn Forslid.
Anders Ohlsson och Torbjörn Forslid, båda professorer i litteraturvetenskap vid SOL. Foto: Gisela Lindberg

LU Innovation kom de i kontakt med tack vare en särskild utlysning vid HT-fakulteterna. Syftet var, enligt Torbjörn Forslid, att få fakultetens forskare att inse att även humanistisk forskning kan omsättas i en produkt eller tjänst. De ansökte och fick ett anslag som möjliggjorde att de båda kunde fri­göra tid till att etablera och utveckla ­shared reading. 

Ska anpassa konceptet för gymnasieskolor

Genom hela processen har LU Innovation fungerat som bollplank och råd­givare.

– Det är enormt kul att diskutera med dem, de är drivande och sporrar oss. Dessutom har de ett marknadstänk som vi saknar och har bland annat fått oss att starta en hemsida och göra reklam för konceptet, säger Torbjörn Forslid. 

– De har även funderat på hur vi ska göra om verksamheten växer. Ska vi anställa någon? Behövs det ett gemensamt bolag? Det är väldigt värdefullt, säger Anders Ohlsson.

Nyligen fick de ytterligare ett anslag som möjliggör en anpassning av konceptet för att kunna användas på gymnasieskolor, också det ett förslag från LU Innovation.

– Skolan har ett läsfrämjande uppdrag men där finns också prestationskrav, så materialet måste arbetas om för att passa den miljön. Tack vare anslaget kan vi jobba med det under hösten, säger Torbjörn Forslid.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968.
Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda .
Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare. 

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English