Shared reading är från början ett brittiskt koncept, som i korthet innebär en läsecirkel med högläsning i grupp. När gruppen träffas läser läsledaren ett stycke som sedan leder till diskussion bland deltagarna. Fördelen är att ingen behöver läsa något på förhand och att det inte finns krav på förkunskaper, prestation eller läsförmåga.
– Det är väldigt deltagarstyrt, diskussionen formas efter deras frågor och intressen, säger Anders Ohlsson.
Han och kollegan Torbjörn Forslid var med och introducerade konceptet i Sverige 2017. De hade börjat intressera sig för socialt läsande och tilltalades av shared reading som fokuserar på läsupplevelse och gemenskap.
Har utbildat över 150 läsledare
Här i Sverige visade många regioner intresse och i dagsläget har de utbildat fler än 150 bibliotekarier till läsledare. Förutom utbildning driver de egna läsecirklar och forskar om social läsning.
– Innovationen består i att vi också utvecklar konceptet. I Storbritannien fokuserar de på den klassiska litteraturen, med Shakespeare i centrum, och på läsningens hälsoeffekter. Här väljer vi ofta modernare litteratur och fokuserar på läsupplevelsen i sig, säger Anders Ohlsson.
LU Innovation kom de i kontakt med tack vare en särskild utlysning vid HT-fakulteterna. Syftet var, enligt Torbjörn Forslid, att få fakultetens forskare att inse att även humanistisk forskning kan omsättas i en produkt eller tjänst. De ansökte och fick ett anslag som möjliggjorde att de båda kunde frigöra tid till att etablera och utveckla shared reading.
Ska anpassa konceptet för gymnasieskolor
Genom hela processen har LU Innovation fungerat som bollplank och rådgivare.
– Det är enormt kul att diskutera med dem, de är drivande och sporrar oss. Dessutom har de ett marknadstänk som vi saknar och har bland annat fått oss att starta en hemsida och göra reklam för konceptet, säger Torbjörn Forslid.
– De har även funderat på hur vi ska göra om verksamheten växer. Ska vi anställa någon? Behövs det ett gemensamt bolag? Det är väldigt värdefullt, säger Anders Ohlsson.
Nyligen fick de ytterligare ett anslag som möjliggör en anpassning av konceptet för att kunna användas på gymnasieskolor, också det ett förslag från LU Innovation.
– Skolan har ett läsfrämjande uppdrag men där finns också prestationskrav, så materialet måste arbetas om för att passa den miljön. Tack vare anslaget kan vi jobba med det under hösten, säger Torbjörn Forslid.