Ultraljudsdiagnostik, den första respiratorn, havredryck, bluetooth och genterapi för behandling av cancer. Det är bara några av de uppfinningar som brukar lyftas fram när det gäller banbrytande innovationer som under åren har sprungit ur forskning vid Lunds universitet.
Och för de forskare som är nyfikna på hur även deras forskning ska kunna komma samhället till gagn finns det hjälp att få hos LU Innovation, en avdelning under sektionen Forskning, samverkan och innovation.
– Vi brukar prata om att gå från insight till impact och vi hjälper anställda, studenter och forskare att göra just det, säger avdelningschef Niclas Nilsson.
En mängd olika stöd
Exempel på tjänster som LU Innovation erbjuder är idé- och innovationsutveckling, finansiellt stöd och juridisk expertkunskap kring hur man skriver avtal och söker patent. De kan också hjälpa till med marknadsföring, att tillsätta en styrelse eller hitta en passande vd. Fokus ligger framför allt på att hjälpa forskare och studenter att starta bolag med tillväxtpotential, men LU Innovation hjälper också till att utveckla icke-kommersiella samhällsnyttiga innovationer utan bolagisering.
– Vi vill hjälpa till att förbättra världen genom bolag som kan skala upp och göra en väsentlig förändring. Det kan handla om teknik, klimat, vård och omsorg eller vad som helst, men kommersialiseringen är inte ett självändamål.
Vill få fler att förstå potentialen
Det så kallade lärarundantaget innebär att den forskare som kommer på en idé eller uppfinning själv äger rättigheterna till den. Det här gör Sverige världsunikt – i nästan alla andra länder är det universitetet som äger rättigheterna. Lärarundantaget innebär en stor frihet, men också ett ansvar, för den enskilda forskaren. Niclas Nilsson önskar att fler inom Lunds universitet ska förstå vilken potential det innebär att kommersialisera sin forskning.
– Vi ska inte stanna vid att förstå och förklara, vi ska ju förbättra också. Vissa forskare tänker att om jag publicerar mina forskningsresultat så hittar kunskapen ut i industrin. Men så fungerar det tyvärr inte, vi måste själva jobba aktivt.
Riktar sig till samtliga fakulteter
Han menar att det inom universitetsvärlden traditionellt sett finns en inställning till kommersialisering som något akademiker inte ska syssla med. Det tycker han är synd.
– Vi önskar en kulturförändring på det här området och sedan ett år tillbaka marknadsför vi oss mer riktat mot forskare. Vi vill lära dem att det finns gratis hjälp att få och att det inte medför någon risk eller förpliktelse att kontakta oss.
LU Innovation riktar sig till anställda och studenter vid samtliga fakulteter. En viktig förändring i år är att VentureLab, en inkubator som tidigare främst fokuserade på studenter, nu utökar sitt stöd till att omfatta även forskare.