Universitetets hedersdoktorer 2023 - utsedda av fakulteterna

Bild på nypromoverade doktorer i doktorshattar.

Fakulteterna har nu utsett sina hedersdoktorer för 2023. Det är många namnkunniga mottagare, bland annat Johannes Anyuru, Timbuktu (Jason Diakité), Rita Charon, Mimi Abramovitz och Jan Dohnt.

Hedersdoktorerna kommer att promoveras vid doktorspromotionen den 26 maj.

Se hela listan och gå in på respektive fakultet för att se om/när det arrangeras föreläsningar med hedersdoktorerna.

Teologiska fakulteten

Johannes Anyuru, författare och poet.

Christine Hayes, professor i religionsvetenskap med inriktning på judaistik vid Yale University i USA

Artikel om Teologiska fakultetens hedersdoktorer på fakultetens webbplats

Humanistiska fakulteten

Jason Diakité, artist och författare. Har varit verksam som artist under namnet Timbuktu sedan början av 1990-talet.

Artikel om pristagaren på fakultetens webbplats (står med som 2022 års hedersdoktor tillsammans med Martina Kessel, men blir officiell hedersdoktor i år).

Fredrik Tersmeden, arkivarie vid Lunds universitet, mångfacetterad författare och känd lundaprofil.

Artikel om Fredrik Tersmeden på fakultetens webbplats

Juridiska fakulteten

Helle Krunke, professor i konstitutionell rätt vid Köpenhamns universitet, där hon leder universitetets Centre for European and Comparative Legal Studies.

Erik Sjöman, advokat och delägare på advokatbyrån Vinge i Malmö.

Artikel om Juridiska fakultetens hedersdoktorer på fakultetens webbplats

Konstnärliga fakulteten

Gullan Bornemark, svensk musikdirektör, musikpedagog, textförfattare och kompositör.

Artikel om Gullan Bornemark på fakultetens webbplats

Medicinska fakulteten

Rita Charon, leder institutionen för medicinsk humaniora och etik och är professor i medicin vid Columbia University.

Artikel om Rita Charon på fakultetens webbplats

David Julius, professor i fysiologi vid University of California, San Francisco. Nobelpristagare 2021.

Artikel om David Julius på fakultetens webbplats

Artikel om Medicinska fakultetens hedersdoktorer på fakultetens webbplats

Tekniska fakulteten

Yasemin Arhan Modéer, entreprenör och företagsledare. VD för Altitude Meetings och styrelseordförande i Barnfonden.

Ikhlaq Sidhu, professor och rektor för School of Science and Technology, IE University i Madrid.

Ulla Vogel, professor och chef för Nanotoxicology and Occupational Hygiene vid Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i Köpenhamn.

Artikel om Tekniska fakultetens hedersdoktorer på fakultetens webbplats

Samhällsvetenskapliga fakulteten

Mimi Abramovitz, professor i socialt arbete vid City University of New York.

Leonie Huddy, professor i politisk psykologi vid State University of New York i Stony Brook.

Artikel om Samhällsvetenskapliga fakultetens hedersdoktorer på fakultetens webbplats

Ekonomiska fakulteten

Anne McCants innehar Ann F. Friedlaender-professuren i historia vid MIT.

Helga Nowotny, professor emerita i sociologi vid ETH Zurich.

Artikel om Ekonomiska fakultetens hedersdoktorer på fakultetens webbplats

Naturvetenskapliga fakulteten

Jan Dhont, professor vid Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf och verksam vid institutet Forschungszentrum Jülich.

Artikel om Jan Dhont på fakultetens webbplats