Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Upptäck höstens seminarier inom utbildningsvetenskap

Lärare och studenter i ett klassrum.

Är du universitetslektor, lärare, lärarstudent, eller forskare inom utbildningsvetenskap? Eller bara allmänt intresserad av skolfrågor och högre utbildning? Välkommen till höstens Högre seminarier i utbildningsvetenskap.

Under fyra tillfällen får du möjlighet att fördjupa dig i teman som emotionella utmaningar i undervisningen, lärarens roll i kunskapsförmedling och AI:s intåg i högre utbildning, och dess konsekvenser. Seminarierna leds av framstående forskare och erbjuder en plattform för att diskutera och reflektera över forskningsresultat och deras praktiska tillämpningar. Ett fint tillfälle för alla med koppling till utbildningsvetenskap att utöka sina perspektiv och knyta kontakter inom universitetsvärlden.

Schema för höstterminen 2024

4 september: When Learning Becomes Difficult: Emotional Challenges in Education

Under detta seminarium, som hålls på engelska, kommer Maria Weurlander att utforska de emotionella utmaningar som studenter kan uppleva i utbildningen. Vissa undervisningssituationer och ämnen kan orsaka oro, ångest och rädsla, vilket påverkar studenternas lärande. Seminariet avslutas med en diskussion om hur lärare och utbildningsprogram kan stödja studenter i dessa utmanande situationer.

Läs mer här: When Learning Becomes Difficult: Emotional Challenges in Education | Institutionen för utbildningsvetenskap (lu.se)

11 september: Utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet – Tillbakablick och Framtid

Professor Pernilla Nilsson, huvudsekreterare för utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet, ger en inblick i utvecklingen av utbildningsvetenskap i Sverige. Seminariet kommer att ta en titt på Vetenskapsrådets roll och framtidsutsikter för forskning och utveckling inom området.

Läs mer här: Utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet - Tillbakablick och framtid | Institutionen för utbildningsvetenskap (lu.se)

30 oktober: Lärarens Återkomst 2.0

Jonas Linderoth tar oss tillbaka till sin omdebatterade bok "Lärarens återkomst" från 2016, där han kritiserade trender som minimerade lärarens roll i direkt kunskapsförmedling. Idag, när intresset för en kunskapsförmedlande lärarroll växer, diskuterar Linderoth den pågående debatten och undersöker hur kognitionsvetenskap och forskning kring undervisningseffekter kan forma framtidens skola och lärarutbildning.

Läs mer här: Lärarens återkomst 2.0 | Institutionen för utbildningsvetenskap (lu.se)

26 november: Generative AI in higher education. Big data, big promises, big disappointment?

Cormac McGrath utforskar den framväxande rollen av generativ AI inom högre utbildning. Seminariet diskuterar två aktuella artiklar om AI-chatbotar, deras inverkan på undervisning och lärande samt de etiska och praktiska utmaningar som teknologin medför. McGrath ger en kritisk analys av vad som kan gå förlorat när AI integreras i utbildningspraktiken. Seminariet ges på engelska. 

Läs mer här: Generative AI in higher education. Big data, big promises, big disappointment? | Institutionen för utbildningsvetenskap (lu.se)

Välkommen till höstens högre seminarier i utbildningsvetenskap! För mer information, kontakta professor Mona Holmqvist (mona [dot] holmqvist [at] uvet [dot] lu [dot] se (mona[dot]holmqvist[at]uvet[dot]lu[dot]se)) eller professor Katarina Mårtensson (katarina [dot] martensson [at] uvet [dot] lu [dot] se (katarina[dot]martensson[at]uvet[dot]lu[dot]se)).