Utbildning och examination på plats – men hemarbete igen för de som kan

Coronavirus illustration

Regeringen har den 21 december beslutat om nya restriktioner till följd av den ökande smittspridningen i samhället. De nya restriktionerna innebär för tillfället inga större förändringar för universitetet när det gäller utbildning och examination. För medarbetare gäller att om chef bedömer att arbetsuppgifterna tillåter det bör man arbeta hemifrån. Nytt rektorsbeslut har fattats 22 december och nya vägledningar är framtagna.

I all verksamhet ska göras en bedömning av risken för smittspridning och tillräckliga åtgärder genomföras för att undvika smittspridning. Folkhälsomyndighetens föreskrifter, allmänna råd och rekommendationer för att minska risken för spridning av covid-19 ska följas.

För att kunna säkra en trygg arbets- och studieplats för arbetstagare och studenter och bidra till minskad smittspridning i samhället fattar universitetet nedanstående beslut.

Utbildning och examination

Högskolesektorns kärnverksamhet ska inte påverkas mer än nödvändigt av de nya restriktionerna. Det innebär att universitetets utbildning och examination ska fortsätta att bedrivas i universitetets lokaler så långt som möjligt. Examinationer under januari genomförs på campus som planerat, men med undvikande av trängsel. I skrivsalar hålls redan från början ett naturligt avstånd till varandra.

För medarbetare

Medarbetare som inte måste vara på arbetsplatsen för att upprätthålla nödvändig verksamhet ska arbeta hemifrån från och med den 23 december till den 31 januari. Med nödvändig verksamhet menas bland annat undervisning och examination som genomförs i universitetets lokaler. Närmaste chef bedömer möjligheten med hänsyn till verksamhet och arbetsmiljö.