Utrecht universitet skriver om LU:s ledningsgrupps besök i Utrecht

Bild på universitetsledningens besök i Utrecht.

Universitets ledningsgrupp har besökt Utrechts universitet i Nederländerna. Utrechts universitet har skrivit en nyhet om besöket "Svenska universitet uppskattar Utrechts innovationskraft". Här är översättning av deras text om besöket.

Universitetsledningen kommer i nästa LU-nytt att med egna ord beskriva besöket i Utrecht.

Det finns många likheter mellan Lunds universitet och Utrechts universitet. Båda är breda universitet, i ungefär samma ålder och med ungefär lika många studenter och medarbetare. Båda hamnar bland de hundra bästa universiteten i världen, i betydande rankningar. Vad kan de två lära av varandra?

För att ta reda på det gjorde Lunds universitets ledningsgrupp ett två dagars besök i Utrecht i slutet av april.
– Det som slår mig är hur Utrecht universitet lyckas kombinera sin långa historia och tradition med att se framåt." Efter en hel morgon av möten med olika personer, lovordar rektor Erik Renström Utrechts innovationskraft och framtidsorienterade syn.

– Det är något vi definitivt kan lära oss av. I turbulenta tider som dessa är det särskilt viktigt att gå samman med institutioner med långa traditioner för att värna akademiska kärnvärden, samtidigt som man ligger i framkant av den akademiska utvecklingen för att anpassa sig till samhällets behov idag och i framtiden, sa Erik Renström.

Liknande möjligheter och utmaningar

Under ett möte med bland andra ledamöterna i Utrecht universitets ledning framgår att de två lärosätena i stort sett står inför samma möjligheter och utmaningar.

Under mötet diskuterades ämnen som hållbarhet, pedagogisk innovation, studentdeltagande, finansiering, fake news, strategiska planer och samarbeten i internationella nätverk (både Utrecht och Lund är medlemmar i League of European Research Universities).

Men det finns ett ämne som den svenska delegationen har ett särskilt intresse av.

– Utrecht anses vara en föregångare när det gäller öppen vetenskap. Detta är en av anledningarna till att vi specifikt ville besöka er, säger Erik Renström.

– Era (Utrechts universitets) idéer om och er inställning till öppen vetenskap är oerhört inspirerande för oss. Det är till exempel fantastiskt att se hur Utrecht universitet är engagerat i samhället på så många olika nivåer. Hur era strategiska teman lyckats fånga folks uppmärksamhet och hur fakulteter, institutioner och teman arbetar tillsammans. Hur fungerar det och hur organiserar man något sådant?

Internationellt orienterad

När ämnet globalt engagemang kommer upp är det Utrecht som lyssnar extra noga och ställer massor av frågor. Lunds universitet är mycket internationellt orienterat och har betydligt fler internationella studenter, anställda och doktorander än Utrecht universitet. Som exempel nämner rektor Renström de femtio ukrainska studenter som just nu studerar i Lund. De utgör hälften av alla ukrainska studenter i Sverige.

Tågförseningar

Utrechts chef för International Affairs, Bart van de Laar och EU-kontaktpersonen Edwin Kanters ser tillbaka på ett besök som de framför allt karakteriserar som "öppet".

– Det är också den feedback vi fått från Lunds universitet, säger Edwin Kanters:

"Öppenheten, likasinnade och viljan att lära av varandra fastnade verkligen hos mig. Precis som de svenska besökarna inte dolde sin entusiasm. De kallade Utrecht universitet för ett exempel på ett progressivt universitet, vilket är en mycket fin komplimang. De blev inspirerade och åkte hem med orden: 'Nu måste vi börja jobba!"

– Jag i min tur, tyckte det var inspirerande att en så stor grupp som denna föregår med gott exempel genom att resa till Utrecht med tåg och sen bara skrattar åt de förfärliga förseningar de hade på sin resa", tillägger Bart van de Laar.

Intensifiera samarbetet

– Internationella partnerskap utgör hjärtat i vår utbildning och forskning; de flesta av våra publikationer skrivs tillsammans med medförfattare från andra universitet utanför Nederländerna. Vi strävar ständigt efter att förbättra oss och sätt att lära av andra. Lund och Utrecht har arbetat tillsammans under en längre tid inom många områden, säger Bart Van de Laar.

– Besöket var en bekräftelse på vikten av detta samarbete och vi ska nu undersöka hur vi kan intensifiera det ytterligare. Det kan till exempel handla om medarbetarutbyten inom hållbarhetsforskning, inom aktiviteter för öppen vetenskap och inom utbildningsinnovation såsom pedagogisk professionell utveckling och samhällsengagerat lärande, fortsätter Bart Van de Laar.

Läs texten på originalspråket (engelska): Utrecht University writes about LU's Management Group’s visit to Utrecht