Inne i ett samtalsrum i Allmänna studievägledningens lokaler på Stora Algatan i Lund står en ask pappersnäsdukar på bordet. Studievägledarna som jobbar här möter många grubblande studenter varje vecka, och är vana vid att det ibland kan bli känslosamt när besökarna får rannsaka sig själva och sina tankar om framtiden.
– Näsdukarna hjälper till att avdramatisera situationen och visa att det är normalt att bli ledsen. Det blir lättare att säga ”när vi pratar om det här ser jag att du blir ledsen”. Då kan vi ta en paus och man får gråta ut, säger Astrid Johnson.
Hon har jobbat på avdelningen sedan 2018 och utgör tillsammans med kollegorna Anna Selfvén, Sofia Carnehult Pettersson och Cecilia Johansson (som inte är på plats den här dagen) teamet som lotsar och stöttar de studenter som behöver vägledning i sina studieval.
Vilka som kommer hit varierar – under ansökningsperioderna är det framför allt presumtiva studenter som hör av sig, under terminerna är det studenter som redan läser vid universitetet. Det kan handla om att välja eller byta utbildningsspår, att hoppa av eller pausa studierna, frågor om hur man sätter ihop en examen eller bara en känsla av att vara vilsen i de många val som behöver fattas kring en utbildning.
Alla får hjälp.
– Vi säger inte nej till någon. I vissa fall räcker det med ett mejl och ibland hänvisar vi vidare till fakulteterna, men om vi bedömer att en person behöver ett vägledningssamtal hos oss får de alltid det. Antingen här på plats, över Zoom eller per telefon. Det handlar inte om att beta av så många som möjligt – vi erbjuder en kvalitativ tjänst som innebär djupgående samtal, säger Anna Selfvén som har jobbat på avdelningen i 15 år.
Medan studievägledarna som jobbar ute på fakulteter och institutioner kan svara på frågor om till exempel specifika kurser och tillgodoräknande, har de allmänna studievägledarna helhetsperspektivet. Eftersom de har en överblick över hela det samlade utbildningsutbudet kan det kännas lättare som student att vända sig hit om man till exempel överväger att byta utbildning.
– Vi uppfattas som neutrala eftersom vi inte är bundna till någon institution. I samtal med oss får man en chans att börja om och fundera på vad som är viktigt för en själv och vad man vill ha ut av sin utbildning, säger Astrid Johnson.
Samtalsmetodiken är central i arbetet. Genom öppna frågor uppmuntrar studievägledarna studenterna att utforska sina egna värderingar, drömmar och mål.
– Vi är ett stöd för personen vi möter och de frågor vi ställer kan ha stor betydelse, men det är viktigt att studenten själv är aktiv i sin process för det är där ansvaret ligger. Det är inte alltid i samtalet som besluten fattas, men ofta startar någonting där, säger Sofia Carnehult Pettersson, som har jobbat på avdelningen i 1,5 år och således är nyast i gänget.
Anna Selfvén är inne på samma spår:
– Vi jobbar mycket med självkännedom, värderingar och drömmar. Man får lov att gräva i sig själv. Studenten har svaren inom sig och vi hjälper till att få fram dem. Vi bidrar också med kunskap om olika utbildningar så att studenten kan göra ett välavvägt val.
Arbetet kan beskrivas som en blandning av informationsspridning och terapi, men de betonar alla tre att deras roll inte innefattar någon form av behandling. Även om de emellanåt hamnar i samtal som kan vara både känslosamma och tunga, är de noga med att hänvisa vidare till Studenthälsan om studenten behöver hjälp med andra livsfrågor än de som berör studievalet.
Förbereder utbildningsmässor
Jobbet som studievägledare innebär också en rad andra saker vid sidan av studentmötena. När LUM är på besök förbereder sig teamet till exempel för att delta i två stora utbildningsmässor i Göteborg och Stockholm. De är dessutom ansvariga för att ordna återkommande fortbildningstillfällen för samtliga studievägledare vid universitetet och deltar i flera nätverk, både internt och externt. Omvärldsbevakning och att hålla sig uppdaterade om vad som pågår inom universitetet ingår också i jobbet.
Studentsamtalen mest givande
Ändå är det just samtalen med studenterna som de alla tre lyfter fram som det mest givande med jobbet.
– Det roligaste är när studenten märker att samtalet har lett till någon typ av förändring, det är tillfredsställande, säger Astrid Johnson.
Att studenten är i fokus visar sig också i studievägledarnas inställning till vad som ska komma ut ur samtalet. Det är inte nödvändigtvis studier vid just Lunds universitet som är målet.
– Ett krav för att få komma på samtal är att man har ett intresse för Lunds universitet. Men sedan behöver man inte landa i det. Vi är inga säljare och inga marknadsförare. Vårt uppdrag är inte att få in studenter här till varje pris, utan ibland kan det resultera i att man söker en annan utbildning istället. Vi jobbar hela tiden på studentens uppdrag, säger Anna Selfvén.