Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Ansök om administrativ roll

- vilka roller som finns och hur du ansöker om en
För att kunna vara ett administrativt stöd behövs ibland en specifik roll i LUCRIS för att kunna lättare överblicka, ändra och administrera information inom en specifik organisatorisk enhet.

Det finns en rad olika roller man kan söka i LUCRIS. De flesta rollerna är av redaktörs-karaktär vilket betyder att de bygger på två saker: en specifik modul samt en organsiatorisk enhet. Exempelvis kan man ansöka om rollen som redaktör för personliga profiler för sin specifika organisatorisk enhet, vill man också kunna redigera aktiviteter måste man ansöka om en separat roll för detta.

Det finns också administratörs-roller som är globala, det vill säga gör det möjligt att redigera alla poster på LU inom en specifik modul - dessa delas inte ut utan vill du komma i kontakt med någon som har dessa rättigheter får du vända dig till supporten.

Läs mer om vilka administrativa roller som finns i systemet.

Söka administrativ behörighet/roll i LUCRIS

För att söka en behörighet/roll i LUCRIS gör du så här:

1) Ansökan sker till fakultetsrepresentant i LUCRIS fakultetsövergripande arbetsgruppen LÖAG alt. annan vid fakulteten utsedd person. Ansökan görs med fördel genom LUCRIS-supporten.

Representanter i LÖAG är:

Är du fortfarande osäker på vem det är, maila servicedesk [at] lu [dot] se

2) Vid ansökan anger man vilken behörighet man ansöker om och för vilken organisation (verksamhetsorganisation) den ska gälla.

3) Ansökningarna skickas från fakultetens representant i LUCRIS övergripande arbetsgrupp till Servicedesk [at] lu [dot] se

4) Ansökan godkänns och rollen läggs till i LUCRIS av Förvaltningsgruppen.

 


Administrativa roller i LUCRIS

Här följer en lista av administrativa roller uppdelat per modul:

Roller att söka i LUCRIS kring modulen Research Output:

  • Deduplicator of Research Output

- Kan slå ihop dubbletter, oavsett organisatorisk enhet.- Söks via Fakultetsansvarig för LUCRIS 

  • Editor of Research Output

- En granskare kan skapa, läsa, uppdatera, ta bort, godkänna/validera forskningsoutput och avhandlingar från en viss organisatorisk enhet.- Söks via Fakultetsansvarig för LUCRIS 

  • Submitter of Research Output

- En submitter kan lägga in forskningsoutput för någon annan inom en viss organisatorisk enhet, dock inte validera den samma.- Söks via Fakultetsansvarig för LUCRIS 

Roller att söka i LUCRIS kring modulen Person profile:

  • Administrator

- Har tillgång till alla moduler och kan ändra, lägga till, slå ihop och radera.- Endast systemförvaltaren/ förvaltningsgruppen. För att få kontakt med Administrator kontakta servicedesk [at] lu [dot] se 

  • Editor of Persons

- Kan uppdatera profilinformation och exempelvis profilfoto för personer inom en viss organisatorisk enhet.- Söks via Fakultetsansvarig för LUCRIS 

Roller att söka i LUCRIS kring modulen Activities:

  • Administrator

- Har tillgång till alla moduler och kan ändra, lägga till, slå ihop och radera.- Endast systemförvaltaren/ förvaltningsgruppen. För att få kontakt med Administrator kontakta servicedesk [at] lu [dot] se 

  • Editor of Activities

- Kan uppdatera och radera aktiviteter för personer inom en viss organisatorisk enhet.- Söks via Fakultetsansvarig för LUCRIS 

Roller att söka i LUCRIS kring modulen Projects:

  • Administrator

- Har tillgång till alla moduler och kan ändra, lägga till, slå ihop och radera.- Endast systemförvaltaren/ förvaltningsgruppen. För att få kontakt med Administrator kontakta servicedesk [at] lu [dot] se 

  • Editor of Projects

- Kan lägga till och ändra information om ett specifikt projekt inom en viss organisatorisk enhet.- Söks via Fakultetsansvarig för LUCRIS

Övriga roller:

  • Administrator

- Har tillgång till alla moduler och kan ändra, lägga till, slå ihop och radera.- Endast systemförvaltaren/ förvaltningsgruppen. För att få kontakt med Administrator kontakta servicedesk [at] lu [dot] se 

  • Administrator of External Organisations

- Kan ändra och slå ihop information om externa organisationer.- Endast systemförvaltaren/ förvaltningsgruppen. För att få kontakt använd servicedesk [at] lu [dot] se 

  • Administrator of External Persons

- Kan ändra och slå ihop information om externa personer.- Endast systemförvaltaren/ förvaltningsgruppen. För att få kontakt använd servicedesk [at] lu [dot] se 

  • Administrator of Journals

- Uppdaterar och godkänner information om tidskrifter.- Endast systemförvaltaren/ förvaltningsgruppen – för att få kontakt med Administrator of Journals kontakta servicedesk [at] lu [dot] se 

  • Administrator of Events

- Uppdaterar och godkänner information om events (ex. information om konferenser, utställningar etc).- Söks via Fakultetsansvarig för LUCRIS 

Sidansvarig:

Kontakt

LUCRIS-supporten

epost: servicedesk [at] lu [dot] se

telefon: 046-222 90 00 (måndag-fredag 8:00-17:00)

webbformulär: support.lu.se

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu [dot] se
Om den här webbplatsen