Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Granskning av forskningsoutput

- med rätt att validera forskningsoutput
Du med rollen "Editor of Research Output" har en viktig del i att skapa och upprätthålla en god metadata kvalitet i LUCRIS. Till din hjälp har du supporten, manualer och en ständigt förbättrad och förfinad praxis.

LUCRIS är ett forskningsinformationssystem som bygger på att skapa relationer mellan olika former av forskningsoutput, aktiviteter och projekt. Som bibliotekarie/granskare kan du i LUCRIS arbeta med att:

Publicera​

Genomföra granskning av metadata och validering för kvalitetssäkring. Till din hjälp i granskningen finns Biblioteken vid lunds universitets gemensamma praxis.

Stödja 

Underlätta och stödja forskare vid inmatning av data i LUCRIS. Som granskarare och support för frågor kring registrering av forskningsoutput har du en viktig uppgift att kommunicera med de forskare vars data du validerar. Till din hjälp har du inte bara den LUB gemensamma praxisen kring granskning av poster utan även den supportorganisation som LUCRIS systemförvaltning tillsammans med alla som har olika former av supportroller i systemet bygger upp gemensamt. Frågor och svar kring systemet och praxis för registrering kan hämtas från och läggas till supportens gemensamma kunskapsbank. 

Gemensam praxis för granskning av metadata i LUCRIS

Införandet av LUCRIS, men även förändrade yttre krav exempelvis från SwePub, innebär en förändring i arbetsflöden för såväl forskare som granskare av forskningsoutput. Systembytet i kombination med anpassningen till SwePubs nationella krav har resulterat i att vi inom LUB har valt att utforma en gemensam praxis för beläggning och granskning av forskningsoutput i LUCRIS. Praxisen syftar till att underlätta valet av korrekt materialkategori samt hur man i ett granskningsskede ska kunna belägga information för att få så bra metadata i LUCRIS och så bra exporter som möjligt till externa källor. Den gemensamma praxisen beslutades av LUB:s ledningsråd den 19 januari 2016. Frågor och funderingar kring riktlinjerna kan skickas till LUCRIS-supporten.

Du hittar praxisen under relaterade filer och supportsidorna.

Saknar du administrativ roll i LUCRIS?

För att kunna granska forskningsoutput i LUCRIS så måste du ha en administrativ roll i systemet, ansök via supporten. Uppge vad du vill ha tillgång till och vid vilken avdelning du vill ha rättigheten.

Sidansvarig:

Kontakt

LUCRIS-supporten

epost: servicedesk [at] lu [dot] se

telefon: 046-222 90 00 (måndag-fredag 8:00-17:00)

webbformulär: support.lu.se

Relaterade filer

Manualer, praxis och lathundar för dig som har rollen "Editor of Research Output" i LUCRIS

Riktlinjer

Lathundar

Förändringar

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu [dot] se
Om den här webbplatsen