Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Support i ServiceNow

för dig som ger LUCRIS-support
LUCRIS-supporten är en semidecentraliserad supportorganisation vilket innebär att vi har en gemensam ingång för supporten och ett gemensamt ärendehanteringssystem, ServiceNow. Frågor och support besvaras och ges sedan baserat på frågans karaktär.

Supportärenden rörande LUCRIS kan komma in via olika kanaler, en kanal är gemensam över hela LU och det är Servicedesk. Frågor som rör LUCRIS som kommer in via telefon, med e-post eller som på annat sätt skickas till Servicedesk slussas sedan vidare till den centrala LUCRIS-supporten. Där fördelas ärenden ut till supportgrupperna på fakulteterna. Frågor kring roller, utveckling och förbättring besvaras av förvaltningsgruppen.

Varje fakultet har en supportansvarig, ansvarig för att koordinera LUCRIS-supporten är Hanna Voog, UB.


Hur var det nu man gjorde i ServiceNow?

Till din hjälp finns både manualer och så kallade "tours" inne i ServiceNow, som är en steg för steg guide.

Ta en "tour"

Inne i ServiceNow kan man genom att följa en enkel guide ("Tour") få hjälp att besvara ett ärende samt avsluta ett ärende. Det finns också en guide som visar hur du lägger till en signatur som du sedan kan lägga till i ett svar för att säkerställa att dina kontaktuppgifter kommer med. När du vväl lagt till en signatur kan du i relation till varje ärende klicka "Insert signature" i övre listen och din signatur läggs längst ner i ditt svar.

För att komma till dessa guider klickar man på frågeteckenet i övre högre hörnet. Om du vill komma åt guiden som hjälper dig att ska en signatur så klickar du på frågestecket när du är på starstidan i ServiceNow, om du vill starta någon av guiderna som syftar till att hantera eller avsluta ett ärende så klickar du på frågetecknet när du öppnat ett ärende.

Bild över hur man startar en guide i ServiceNow.
Hur man startar en guide i ServiceNow.

Manualer

Här följer en rad manualer kring hur man hanterar olika ärenden och funktioner i ServiceNow:

Översikt över hur man tar ett ärende och arbetar med det i ServiceNow:
Läs mer om hur man tar ett ärende i ServiceNow (PDF, 168 kB, nytt fönster)

Hur man avslutar ett ärende i efterhand i ServiceNow:
Läs mer om hur man avsluta ett ärende i efterhand (PDF, 122 kB, nytt fönster)


ServiceNow som app i telefonen

ServiceNow finns även som en app som du kan ha i din telefon. Du kan via den hålla koll på ärenden som kommer in och även arbeta med ärenden. Att använda appen är helt frivilligt.

Appen heter ServiceNow och kan hämtas från Google play (Android) eller App store (Iphone). När du hämtat appen skriver du in adress till servern: luservicedesk.service-now.com

Sedan kommer du till LU’s inloggningssida där du loggar in med ditt LUCAT. Inne i appen kommer du till startsidan, och där visas dina favoriter. För att en favorit ska synas måste du i webbversionen av ServiceNow ha markerat någon ingång som favorit, t.ex. ”My tickets”. För att sätta en favorit markerar du stjärnan bredvid ingången i vänstermenyn.


Hur gör jag för att få tillgång och jobba i LUCRIS-supporten?

Kontakta supportansvariga på din fakultet, hen ansöker sedan om tillgång till ServiceNow via supporten - ärendet hanteras då av förvaltningsorganisationen.

Fakulteternas supportansvariga är:

Sidansvarig:

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu [dot] se
Om den här webbplatsen