Katalogadministratörer i Lucat
Den här sidan riktar sig till dig som är katalogadministratör i Lucat på Lunds universitet. På den här sidan hittar du information om hur ditt arbete påverkar LUCRIS.
Ditt arbete i Lucat är viktigt
Eftersom LUCRIS importerar delar av sin grunddata från Lucat är det du som katalogadministratör i Lucat som lägger grunden för LUCRIS. Från Lucat hämtas alla anställda, hela verksamhetsorganisationen, och en persons verksamhetsroller. Alla som har en verksamhetsroll i Lucat kan logga in LUCRIS.
Så här hjälper du till
Du hjälper till genom att uppdatera och ändra i fält i Lucat och genom att se till att informationen är korrekt och uppdaterad. Då är den information som sedan synkas in i LUCRIS också korrekt. Synkningen sker varje natt.
Personinformation
Det som synkas in är: namn, befattning (tjänstetitel från Primula) affiliering (inklusive verksamhetsroll), kontaktinformation (mejladress och telefonnummer) och eventuell länk från personlig hemsida.
Verksamhetsrollen är särskilt viktig
Det är till sin Lucat-administratör som forskare behöver vända sig till när de inte kan logga in i LUCRIS. Det vanligaste är att de saknar en verksamhetsroll och behöver tilldelas en för att kunna logga in med sitt Lucat-id. När du har lagt till en verksamhetsroll kan personen logga in nästa dag.
Om profilens synlighet i LUCRIS
En person kan ha dold eller synlig profil i LUCRIS-forskningsportalen. Synligheten ställs in inne i LUCRIS.
När en person läggs in första gången i Lucat och läses in i LUCRIS sätts synligheten automatiskt beroende på vilken verksamhetsroll personen har.
Vissa verksamhetsroller som garanterat innehåller forskning, som ”Professor” eller ”Forskare”, blir synliga vid inläsningen. Andra, till exempel administratörer är inte synliga i Forskningsportalen. Efter att en person lästs in första gången kan synligheten justeras backend i LUCRIS.
Verksamhetsorganisation
Det är bara verksamhetsorganisationen (inte attestorganisationen) som synkas in från Lucat. Det är du som uppdaterar verksamhetsorganisationen när det till exempel skapas nya forskargrupper. Vi i LUCRIS-förvaltningen uppskattar om vi blir involverade när det ska göras större förändringar som påverkar organisationen, som när något till exempel flyttas eller tas bort. Alla ändringar som du gör i verksamhetsorganisationen syns även i LUCRIS.
Fälten som hämtas in från Lucat är:
- Organisationens namn (på svenska och engelska)
- Beskrivningen (max 1024 tecken till följd av begränsning i Lucat)
- Beskrivning av forskning (max 1024 tecken till följd av begränsning i Lucat)
- Webbsida
- Webbsida (eng)
Organisationernas livscykel
Det här händer i LUCRIS när du hanterar verksamhetsorganisationer i Lucat. När en verksamhetsorganisation:
- kommer in i Lucat första gången skapas en organisationspost inklusive startdatum i LUCRIS.
- flyttas i organisationsträdet flyttas det även i LUCRIS.
- Läggs ner eller tas bort från Lucat blir organisationen inaktiv i LUCRIS och döljs från Forskningsportalen men ligger kvar i LUCRIS.
Vanliga frågor
Här hittar du vanliga frågor och svar om Lucat och LUCRIS kopplingen.
Nej, behörigheten att lägga upp bilder i LUCRIS är det oftast bara en person på varje fakultet som innehar och den brukar inte ligga på katalogadministratör i Lucat. Kontakta supporten för att ta reda på vem som kan hjälpa till med det.
Du som katalogadministratör i Lucat behöver inte göra något i LUCRIS när en forskare slutar vid Lunds Universitet. Personens användare i LUCRIS tas bort automatiskt men själva personen och datan om personen finns kvar. Sedan döljer vi som har hög administrativa rättigheter i LUCRIS profilen från Forskningsportalen efter ungefär en månad.
Kontakta LUCRIS-supporten
E-post: servicedesk [at] lu [dot] se
Telefon: 046-222 90 00
(måndag-fredag 8:00-17:00)
Webbformulär: support.lu.se

Logga in i LUCRIS
(lucris.lu.se)

Forskningsportal
(portal.research.lu.se)