Externa utlysningar av stipendier och bidrag

Aktuella ledigkungörelser

Här listas utvalda externa utlysningar som skickas till Stiftelseförvaltning som tydligt riktar sig till forskare vid Lunds universitet – listan ska alltså inte ses som en komplett förteckning. Vänd dig direkt till stipendie-/bidragsgivaren med eventuella frågor.

John och Augusta Perssons stiftelse

Reseanslag för translationell/klinisk cancerforskning vid Lunds universitet, företrädesvis till yngre forskare. Ansökan inklusive komplett Abstract skickas per post (porten är låst) i 3 exemplar och skall vara stiftelsen till handa senast 30 april 2024. Tänk på att det kan ta upp till en vecka innan breven når fram.

Ansökan, inklusive bilagor, ska vara häftade och sorterade. OBS inga gem.

Ansökningsblankett (PDF 90kB, ny flik)

För frågor går det bra att kontakta jap-stiftelsen [at] outlook [dot] com (jap-stiftelsen[at]outlook[dot]com) men observera att ansökan måste skickas via post.

Fru Berta Kamprads stiftelse för utforskning och bekämpning av cancersjukdomar

Stiftelsens uteslutande ändamål är att stödja forskning och bekämpning av cancersjukdomar, företrädesvis genom att stödja den cancerforskning som bedrivs vid Skånes onkologiska klinik vid Skånes universitetssjukhus. Projektstart januari 2025.

Länk till ansökningsformulär hittas på stiftelsens webbplats

Ansökningsperioden för 2024, för projektstart i januari 2025, öppnar 31 januari 2024 och stänger 2 april 2024.

För frågor kontakta Mats Jerkeman, IKVL, Onkologi. mats [dot] jerkeman [at] med [dot] lu [dot] se (mats[dot]jerkeman[at]med[dot]lu[dot]se)
Frågor om ansökningsformuläret: Susanne André. susanne [dot] andre [at] med [dot] lu [dot] se (susanne[dot]andre[at]med[dot]lu[dot]se)

CM Lericis stipendium för 2024 - 2025

Ett stipendium à 90 000 kronor.

Stipendiets syfte är att stärka de kulturella förbindelserna mellan Italien och Sverige genom att bereda möjlighet för studerande vid svenska universitet och högskolor att fullfölja sina studier under en tids vistelse i Italien. Närmast avses studier med konstvetenskaplig, arkeologisk, antikhistorisk, filologisk eller litteraturvetenskaplig inriktning.

Stipendiat bör hjälpligt kunna tala tyska, engelska eller franska samt även äga någon kännedom om italienska. Stipendiat är skyldig att under läsåret bedriva studier i Italien minst sex månader. Om särskilda skäl föreligger, kan efter särskild prövning, tiden för vistelsen i Italien nedsättas, dock lägst till fyra månader. Stipendiaten svarar själv för sina boendekostnader. Bedrivs studierna i Rom försöker styrelsen för Svenska institutet i Rom, i mån av tillgång, bereda bostad på institutet till reducerad kostnad.
Ansökan görs på särskild blankett. Kontakta stipendier [at] eken [dot] lu [dot] se (stipendier[at]eken[dot]lu[dot]se) för ansökningsblankett.

Ansökan ska vara inkommen till respektive lärosäte senast 2 april 2024. Blanketten skickas tillsammans med bilagor som ett (1) dokument i pdf-format med e-post till stipendier [at] eken [dot] lu [dot] se (stipendier[at]eken[dot]lu[dot]se) Döp dokumentet med efternamn, universitet, stipendium, år. Ofullständig ansökan kommer ej att beaktas. Beslut fattas av styrelsen för Svenska institutet i Rom.

Vetenskapssocieteten i Lund utlyser forsknings- och resestipendier

Bidrag på upp till 10 000 kronor delas ut till aktiva forskare för forsknings- och konferensresor, eller för språkgranskning av vetenskapligt arbete. Endast sökande som åberopar medverkan med egen forskarrapport kan komma i fråga för stöd för konferensresor.

Observera att anslag ej beviljas för traktamente. Vetenskapssocieteten betalar endast ut bidrag direkt till enskilda forskare (ej via institutionen). Berättigade att söka anslag är forskare inom humaniora och angränsande discipliner verksamma vid Lunds universitet, vilka har avlagt doktorsexamen och ej uppnått 55 års ålder vid sista datum för ansökan.

Ansökningarna ska undertecknas och skickas som inskannad digital fil till Vetenskapssocietetens sekreterare, Paul Linjamaa, paul [dot] linjamaa [at] ctr [dot] lu [dot] se (paul[dot]linjamaa[at]ctr[dot]lu[dot]se)

Ansökningarna ska vara inkomna senast kl. 24.00 den 17 maj 2024.

Ansökningsblankett och riktlinjer för bedömning hittas på Vetenskapssocietetens webbplats

Medisera stipendiet 2024 för Lunds universitet

Medisera utlyser ett stipendium på 5000 kr under 2024 som avser fortbildning, utvecklingsarbete eller forskning inom hälsa som syftar till att motverka utvecklingen av livsstilssjukdomar. Stipendiet kan sökas för:

• Vetenskaplig och/eller klinisk fortbildning/utbildning
  • Kostnader i samband utvecklingsarbete
  • Kostnader i samband med forskning

Sista ansökningsdag 30 juni 2024

Hitta ansökningsblankett och mer information på Mediseras webbplats

Kungl. fysiografiska sällskapet i Lund

Sällskapet utlyser under året flera stipendier på forskarnivå. Fyra gånger om året utlyses resestipendium för yngre forskare vid Lunds universitet. Även andra stipendier utlyses, flertalet på hösten.

Ansök via Kungl. fysiografiska sällskapets webbplats

Föreningen Södra Sveriges Sjuksköterskehem SSSH

Stipendier för de som går eller har gått sin sjuksköterskeutbildning i Lund.

Ansök på SSSH webbplats

Kontakt

Kontakta någon av våra handläggare på stipendier [at] eken [dot] lu [dot] se (stipendier[at]eken[dot]lu[dot]se)

Du kan också kontakta oss direkt.
Emma Haverlind
+46 46 222 71 44
Emma [dot] Haverlind [at] eken [dot] lu [dot] se (Emma[dot]Haverlind[at]eken[dot]lu[dot]se)

Olof Jernryd