Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Antagningsnämnden och dess presidium

Antagningsnämnden och dess presidium hanterar antagningsärenden för utbildning på grund- och avancerad nivå som inte är av fakultetsspecifik karaktär.

Antagningsnämnden och presidiets främsta syfte är se till att antagningen är rättssäker och transparent.

Antagningsnämnden

Antagningsnämnden hanterar frågor av generell karaktär såsom: 

  • Beslut om speciella urvalsgrunder till enskilda utbildningar 
  • Beslut om egen antagning och utlysning till enskilda utbildningar 
  • Fastställande av aktuella anmälningsanvisningar.

Antagningsnämnden sammanträder sju gånger om året på fastställda tider.  

Antagningsnämndens sammansättning består av ordförande, ledamöter, studentrepresentanter och sekreterare. Ledamöterna utses av rektor. Studentrepresentanterna utses av Lunds universitets studentkårer. Mandatperioden för ledamöter är tre år och studentrepresentanterna sitter på ett år.

Delegationsordning för antagningsnämnden (PDF, ny flik, 220kB)

Ordförande

Per Nilsén

Vice ordförande

Sanela Lulic

Sekreterare

Maria Nilsson (sekreterare nämnden)

Ledamöter

  • Ronnie Thomasson
  • Mårten Wallette 
  • Åsa Wikström 

Suppleanter

  • Ketty Andersson
  • Bodil Sjögreen

Studentrepresentanter

  • Sara Abrahamsson
  • Sofia Burman
  • Sanela Lulic 
  • Rasmus Göransson suppleant

Antagningsnämndens presidium

Presidiet har genom delegation från antagningsnämnden till uppgift att besluta i frågor som rör individärenden såsom:

  • Beslut i enskilda antagningsärenden då omprövning begärts.
  • Beslut om begäran om urval med hänsyn till särskilda skäl.
  • Beslut om uppskov och vissa fall av återbetalning av studieavgifter.

Presidiet sammanträder efter behov, ca två gånger per månad. Presidiets består av ordförande och vice ordförande (studentrepresentant) samt sekreterare för presidiet. 

Anmälningsanvisningar

Antagningsnämnden beslutar om nya anmälningsanvisningar för Lunds universitet en gång per år, på septembermötet, och börjar gälla 1 juni året därpå.
Anmälningsanvisningar för utbildning som startar 1 juni 2024 tom 31 maj 2025
Anmälningsanvisningar för utbildning som startar 1 juni 2025 tom 31 maj 2026

Kontaktinformation

Antagningsavdelningen är kansli åt antagningsnämnden.

Maria Nilsson 
Antagningshandläggare (nämnden)

Björn Bergenfeldt 
Antagningshandläggare (presidiet)

E-post: 
antagningsnamnden [at] stu [dot] lu [dot] se (antagningsnamnden[at]stu[dot]lu[dot]se)

Postadress:
Lunds universitet
Antagningsnämnden
Box 117
221 00 Lund

Internpost:
Hämtställe 13

Nämndens sammanträdesdatum 2025

  • 22 januari
  • 5 mars
  • 23 april
  • 4 juni
  • 3 september
  • 15 oktober
  • 3 december

Möteshandlingar och kallelse skickas ut en vecka inför varje sammanträde. Ärenden till nämnden ska vara sekreteraren tillhanda minst 2 veckor före aktuellt sammanträde för att hinna beredas. Ärenden skickas till antagningsnamnden [at] stu [dot] lu [dot] se.