Johan Bergström, universitetslektor på LTH

"JAG LÄR MIG MINST LIKA MYCKET SOM JAG LÄR UT"

Avdelningen för riskhantering och samhällssäkerhet på LTH har anordnat uppdragsutbildningar tillsammans med LUCE sedan flera år tillbaka. De internationella utbildningarna inom systematiskt säkerhetsarbete brukar ha deltagare från en mängd högrisksektorer, såsom transportsektorn, konstruktionsindustrin och sjukvården. Eftersom deltagarna är diversifierade och erfarna inom sina branscher blir det väldigt givande diskussioner.

Johan Bergström framför kårhuset på LTH

Johan Bergström är universitetslektor på LTH och programansvarig för det tvärsektionella magisterprogrammet ’Human factors and systems safety’, som vänder sig till yrkesverksamma inom olika högriskindustrier.

– Vi engagerar deltagarna i en diskussion om teorier och praktiker som ska ge ett kritiskt tänkande och ett akademiskt förhållningssätt till ett systematiskt säkerhetsarbete, säger Johan Bergström.

Eftersom deltagarna är yrkesverksamma och erfarna inom området men i olika branscher, har de mycket att bidra med i diskussioner. Kunskapsutbytet mellan lektorer och deltagare är högt då de kan lära sig av varandra om teoriers tillämpbarhet och icke-tillämpbarhet, viket är en lyx enligt Johan Bergström.

– Jag kan skicka en teori i ena riktningen och så kan jag få tillbaka en massa argument till varför den kan eller inte kan appliceras på verkligheten. Vi får även en unik inblick i det dagliga arbetet i högriskmiljöer, vilket vi annars skulle missa.

Ett av målen med utbildningen är att skapa en gemenskap kring ett ökat kritiskt tänkande i systematiskt säkerhetsarbete.

– Jag har skapat ett kontaktnät med vänner över hela världen, och deltagarna med varandra. Den roligaste delen i mitt arbete är när vi alla ses under kursveckorna, det gör jobbet extra kul!

Samtidigt som Johan Bergström blev programansvarig tog han in Lunds universitets avdelning för uppdragsutbildning (LUCE) mer i det administrativa.

– Jag hoppas på ett fortsatt arbete med avdelningen för uppdragsutbildning eftersom jag tror på det livslånga lärandet genom fortbildning och de gör processerna smidiga. Jag gillar att uppdragsutbildning bidrar till samhället genom att erbjuda kompetensutveckling till organisationers medarbetare mitt uppe i sina karriärer.

Avdelningen för uppdragsutbildning (LUCE)

info [at] education [dot] lu [dot] se

Besöksadress: