Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Platsannonser och övriga annonser

Ska du annonsera ut en ledig anställning? Lunds universitet följer de statliga avtalen för platsannonsering och medierådgivning. Vid all annonsering av lediga anställningar samt vid produktion av platsannonser ska du kontakta din närmsta HR-funktion, så att de upphandlade avtalen följs. På denna sida hittar du även information om övriga typer av annonser.

Platsannonsering

Din HR-funktion hjälper till med att ta fram annonser i enlighet med universitetets fastställda form för platsannonser. De kan också guida kring och boka lämpliga kanaler, inklusive platsannonsering på LinkedIn, Facebook, Euraxess, Researchgate etcetera. 

Vid all annonsering av lediga anställningar ska du vända dig till din verksamhets HR-funktion i första hand. Därefter kan du kontakta din närmsta kommunikatör för ytterligare hjälp med delning av annonsen i lämpliga kanaler. 

Mallar

Det ska vara tydligt för omvärlden vilka platsannonser som kommer från Lunds universitet. Därför är det viktigt att annonserna har ett enhetligt utseende och att de alltid produceras med hjälp av våra särskilt framtagna mallar. Eftersom du som anställd aldrig ska producera platsannonser på egen hand finns dessa mallar inte tillgängliga för nedladdning. Din HR-funktion har tillgång till mallarna och hjälper till med att välja rätt mall utifrån dina behov.

Utforma och boka övriga annonser

Tryckta annonser

Vid all annonsproduktion för tryck där Lunds universitet står som huvudavsändare ska du utgå från layoutmallarna för annonser i Indesign, som finns att ladda ner i Bild- och mediebanken.

Layoutmallar för tryckta annonser (ej platsannonser) i Bild- och mediebanken

Tekniska tips för hur du producerar och levererar annonser för tryck

Goda exempel på annonser för tryck

Digitala annonser

Då digitala annonser kan ha vitt skilda format och utförande finns inga särskilda mallar för dessa. De övergripande reglerna gällande färg, typografi och logotyper gäller. Här kan du se några exempel att utgå ifrån eller låta dig inspireras av: 

Exempel på digitala annonser

Boka annonser

Du kan själv boka dina annonser i dags- och fackpress, eller i annan typ av media. Detta gäller för alla typer av annonser förutom platsannonser, som alltid ska gå via din verksamhets HR-funktion.

Vill du ha hjälp med mediestrategi, planering och köp av annonsplats så finns ett statligt ramavtal att avropa ifrån: 

Läs om avtalet på Avropa.se

Hjälp med annonsproduktion (ej platsannonser) 

Oavsett om du behöver hjälp med att ta fram ett helt annonskoncept eller med att utforma en enstaka annons, kan du vända dig till någon av universitetets upphandlade kommunikationsbyråer. Försäkra dig alltid om att annonser som produceras av externa byråer följer den grafiska profilens regler och anvisningar. Gäller det tryckta annonser så be dem gärna utgå ifrån layoutmallarna för annonser.

Upphandlade kommunikationsbyråer

Även Media-Tryck kan hjälpa till med produktion av tryckta och digitala annonser.

Media-Trycks webbplats

Kontakt

För övergripande frågor om upphandling eller synpunkter på befintliga avtal:

Inköp och upphandling

För råd och stöd inför en beställning eller vid frågor om hur avtalen ska användas, kontakta:

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (maria[dot]wendel[at]kommunikation[dot]lu[dot]se) 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (petra[dot]francke[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)
+46 46 222 03 16