Annonser och annonsförmedling
Ska du annonsera ut en ledig anställning? Lunds universitet följer de statliga avtalen för platsannonsering och medierådgivning. Vid all annonsering av lediga anställningar samt vid produktion av platsannonser ska du kontakta din närmsta HR-funktion, så att de upphandlade avtalen följs. På denna sida hittar du även information om övriga typer av annonser.
Platsannonsering
Din HR-funktion hjälper till med att ta fram annonser i enlighet med universitetets fastställda form för platsannonser. De kan också guida kring och boka lämpliga kanaler, inklusive platsannonsering på LinkedIn, Facebook, Euraxess, Researchgate etcetera.
Vid all annonsering av lediga anställningar ska du vända dig till din verksamhets HR-funktion i första hand. Därefter kan du kontakta din närmsta kommunikatör för ytterligare hjälp med delning av annonsen i lämpliga kanaler.
Mallar
Det ska vara tydligt för omvärlden vilka platsannonser som kommer från Lunds universitet. Därför är det viktigt att annonserna har ett enhetligt utseende och att de alltid produceras med hjälp av våra särskilt framtagna mallar. Eftersom du som anställd aldrig ska producera platsannonser på egen hand finns dessa mallar inte tillgängliga för nedladdning. Din HR-funktion har tillgång till mallarna och hjälper till med att välja rätt mall utifrån dina behov.
Utforma och boka övriga annonser för tryck
Vill du utforma en annons som exempelvis berättar om ett öppet evenemang för allmänheten, eller kanske påminna studenter om att sista ansökningsdag närmar sig? Vid all annonsproduktion för tryck där Lunds universitet står som huvudavsändare ska du utgå från layoutmallarna (så kallade gridmallar) för annonser i Indesign, som finns att ladda ner i Bild- och mediebanken. Du kan själv boka dina annonser i dags- och fackpress, eller i annan typ av media.
Layoutmallar för tryckta annonser (ej platsannonser) i Bild- och mediebanken
Tekniska tips för hur du producerar och levererar annonser för tryck
Goda exempel på annonser för tryck
Då digitala annonser kan ha vitt skilda format och utförande finns inga särskilda mallar för dessa. De övergripande reglerna gällande färg, typografi och logotyper gäller. Här kan du se några exempel att utgå ifrån eller låta dig inspireras av:
Hjälp med annonsproduktion
Oavsett om du behöver hjälp med att ta fram ett helt annonskoncept eller med att utforma en enstaka annons, kan du vända dig till någon av universitetets upphandlade reklambyråer. Försäkra dig alltid om att annonser som produceras av externa byråer följer regler och anvisningar i den grafiska manualen och be dem gärna utgå ifrån layoutmallarna för annonser.
Upphandlade kommunikationsbyråer
Även Media-Tryck kan hjälpa till med produktion av annonser utifrån annonsmallarna.
Kontakt
För övergripande frågor om upphandling eller synpunkter på befintliga avtal:
För råd och stöd inför en beställning eller vid frågor om hur avtalen ska användas, kontakta:
Sektionen Kommunikation
grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 07
Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21
Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16