Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Annonser och annonsförmedling

Ska du annonsera ut en ledig anställning? Lunds universitet följer de statliga avtalen för platsannonsering och medierådgivning. Du ska alltid vända dig till byrån Timecut när du ska ta fram platsannonser i tryckta och digitala kanaler. På denna sida hittar du också information som kan vara till god hjälp vid produktion av andra typer av annonser.

Platsannonser

Vid produktion av platsannonser ska du alltid ta hjälp av den externa byrån Timecut. Byrån hjälper dig att ta fram annonser i enlighet med universitetets fastställda form för platsannonser. Du kan också få professionell hjälp med att välja ut och boka de medier som passar din målgrupp och dina budskap bäst.

Det ska vara tydligt för omvärlden vilka platsannonser som kommer från Lunds universitet. Därför är det viktigt att annonserna har ett enhetligt utseende och att de alltid produceras med hjälp av våra särskilt framtagna mallar. Eftersom du som anställd aldrig ska producera platsannonser på egen hand finns dessa mallar inte tillgängliga för nedladdning. Timecut har tillgång till mallarna och hjälper dig att välja rätt mall utifrån dina behov.

För vidare information och hjälp, kontakta personalfunktionen vid din fakultet/motsvarande.

Kontaktuppgifter till Timecut

E-post: annons [at] timecut [dot] se 

Läs mer på Timecuts webbplats

Utforma och boka övriga annonser för tryck

Vill du utforma en annons som exempelvis berättar om ett öppet evenemang för allmänheten, eller kanske påminna studenter om att sista ansökningsdag närmar sig? Vid all annonsproduktion för tryck där Lunds universitet står som huvudavsändare ska du utgå från layoutmallarna (så kallade gridmallar) för annonser i Indesign, som finns att ladda ner i Bild- och mediebanken. Du kan själv boka dina annonser i dags- och fackpress, eller i annan typ av media. 

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner layoutmallar för tryckta annonser (ej platsannonser)

Tekniska tips för hur du producerar och levererar annonser för tryck

Goda exempel på annonser för tryck

Då digitala annonser kan ha vitt skilda format och utförande finns inga särskilda mallar för dessa. De övergripande reglerna gällande färg, typografi och logotyper gäller. Här kan du se några exempel att utgå ifrån eller låta dig inspireras av: 

Exempel på digitala annonser

Hjälp med annonsproduktion 

Oavsett om du behöver hjälp med att ta fram ett helt annonskoncept eller med att utforma en enstaka annons, kan du vända dig till någon av universitetets upphandlade reklambyråer. Försäkra dig alltid om att annonser som produceras av externa byråer följer regler och anvisningar i den grafiska manualen och be dem gärna utgå ifrån layoutmallarna för annonser.

Läs mer om våra upphandlade kommunikationsbyråer

Även Media-Tryck kan hjälpa till med produktion av annonser utifrån annonsmallarna.

Gå till Media-Trycks webbplats

Kontakt

För övergripande frågor om upphandling eller synpunkter på befintliga avtal:

Kontakta Inköp och upphandling på sektionen Ekonomi

För råd och stöd inför en beställning eller vid frågor om hur avtalen ska användas, kontakta:

Sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 70 21

Petra Francke
Kommunikatör
petra [dot] francke [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
+46 46 222 03 16

Maria Wendel
Kommunikatör
maria [dot] wendel [at] kommunikation [dot] lu [dot] se 
+46 46 222 70 07