Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Utforma profilprodukter

Om du behöver ta fram andra typer av kläder och profilprodukter än de som redan finns i universitetets bassortiment (se nedan), så ska vår grafiska profil alltid följas. Här hittar du en sammanfattning av de riktlinjer du måste tänka på när du utformar egna produkter. Mer information och exempel finns i den grafiska manualen.

Letar du egentligen efter färdiga profilprodukter från universitetets bassortiment?

Läs mer om att beställa profilprodukter

Grafisk utformning

Behöver du hjälp med att utforma det grafiska underlaget för profilprodukter som inte finns i shoparna kan du kontakta Media-Tryck, eller någon av våra upphandlade reklambyråer:

Beställning

Beställning/upphandling av profilprodukter regleras av ramavtal som förvaltas av Kammarkollegiet via www.avropa.se. I september 2017 gick det gamla ramavtalet ut och det nya ersättande avtalet överklagades. Till dess att nytt ramavtal kommer på plats gäller så kallad direktupphandling där minst tre leverantörer måste tillfrågas. 

För ordervärde över 100 000 kronor gäller speciella dokumentationskrav, för mer information kontakta LU Profilshop eller gå till nedanstående sida.

Läs mer på sidan om direktupphandling

När ramavtal finns på plats och du ska beställa egna profilprodukter går du normalt in på sidorna för Profil- och presentartiklar på avropa.se och gör något av alternativen nedan:

  • För beställningar under 10 000 kronor: Leverantörerna ska användas enligt den fastställda rangordningen som finns på sidan. Klicka på rullistan och skicka din förfrågan till den som står överst. Om inte de har möjlighet så vänder du dig till den som står under, och så vidare.
  • För beställningar över 10 000 kronor: Förfrågan ska skickas ut till alla i listan (en så kallad förnyad konkurrensutsättning). Enklast är att använda sig av knappen för ”Skicka avropsförfrågan till alla leverantörer”. När du fått in svar så väljer du den som är billigast eller som av andra skäl lämpar sig bäst för din produkt.

Val av profilprodukter

Det finns inga rekommendationer för vilka profilprodukter som får tas fram, kreativitet och nytänkande uppmuntras. Tänk dock på att välja produkter som, så långt det är möjligt:

  • är av hög kvalitet i såväl hållbarhet som design
  • är miljövänliga och etiskt producerade
  • har en logisk koppling till universitetets verksamhet
  • inte låter produktens eget varumärke vara framträdande.

Stolta bärare eller användare av våra produkter är goda ambassadörer för Lunds universitet. Välj gärna produkter som är unika för universitetet och som kan stärka bilden av oss som både klassiska och dynamiska.

Logotyp

  • Grundregeln är att Lunds universitets logotyp ska finnas med på samtliga profilprodukter, även kläder. Anpassa storleken så att sigillet framträder tydligt.
  • Logotypen ska inte vara mindre än 10 mm (sigillhöjd). Om detta inte är möjligt bör logotypen inte användas. Skriv istället ut Lunds universitet i ren text. Använd typsnittet Frutiger LT Std Bold 65, i versaler.
  • Logotypen får bara förekomma i färgerna blå/brons, svart eller negativ (vit).

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner logotypen i EPS-format för tryck

Typografi

  • När du vill skriva egna budskap på produkten ska profiltypsnitten Adobe Garamond Pro och Frutiger LT Std alltid användas.
  • Godkända textfärger är brons, mörkgrått, svart och vitt.
  • Var uppmärksam på läsbarheten, både för stor och för liten text kan leda till att budskapet på din produkt upplevs som svårläst. Materialet spelar också stor roll, be därför gärna om materialprov eller provtryck.

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner profiltypsnitten

Färger

På produkter

  • Använd endast Lunds universitets godkända profilfärger.
  • Rekommenderade färger på produkter är mörkblått, brons eller grått. Svart är tillåtet om produkten av praktiska skäl måste vara av en mörkare nyans eller inte går att få i någon annan färg. Det kan handla om olika typer av väskor, ryggsäckar eller arbetskläder.
  • Det kan vara svårt att hitta material som har exakt rätt pastellfärg. För att säkerställa rätt färgåtergivning rekommenderas att våra pastellfärger trycks eller målas på materialet. Välj hellre ett mörkblått eller vitt alternativ.
  • Välj produktmaterial som matchar våra profilfärger, så som patina koppar, blått tyg, vitt glas, naturläder etcetera. 

På kläder

  • Rekommenderade färger på kläder är mörkblått eller vitt. Grundregeln är att undvika svarta profilkläder.
  • För bästa tydlighet används vit textfärg på mörkblå plagg, och bronsfärgad textfärg på vita.
  • Pastellfärgerna får förekomma, men endast om de trycks på materialet.

För att ange färgvärden för måleriarbeten, skyltar och vissa profilprodukter används färgsystemet NCS. Se korrekta värden i den grafiska manualen på sidan 62.

Grafisk manual (PDF 23,7 MB, nytt fönster)

Grafiska element

  • Använd gärna våra grafiska element: sigill, grafiska byggnadsbilder och Harlekinmönster på dina produkter.
  • Beskär alltid sigillet enligt anvisningarna i den grafiska manualen. Sigillet i sin helhet får också förekomma, men endast på produkter där formen lämpar sig för detta, så som runda pins, glasunderlägg etc.
  • Tillåtna färger på sigillet är brons, svart eller vitt.

Utförligare beskrivningar samt exempel på hur du använder logotyp, typsnitt och färger på profilprodukter finns i den grafiska manualen.

Grafisk manual (PDF 23,7 MB, nytt fönster)

Gå till Bild- och mediebanken för att ladda ner grafiska element

Praktiska tips för dig som ska ta fram egna produkter

Liksom vid all originalframställning för tryck gäller det att utgå ifrån de förutsättningar leverantören har för varje typ av uppdrag. Du bör alltså, så snart du valt leverantör, kolla upp hur de vill ha det tryckfärdiga materialet.

Några vanliga fallgropar:

  • Vitt betyder i de flesta fall att ingen tryckfärg används. Detta innebär till exempel att den negativa/vita logotyp som finns för nedladdning i Bild- och mediebanken inte fungerar som original för tryck av vit färg på tyg eller liknande. För att trycka vitt måste du definiera vitt som en dekorfärg.
  • Vid tryck på material så som porslin, plast, tyg etcetera, i princip allt annat än papper, gäller normalt 100 procent färg. Med andra ord bör du inte använda några nyanser av våra profilfärger. Hör gärna med leverantören om vad som gäller i varje enskilt fall.
  • Foto/pixelgrafik blir sällan bra. All grafik bör vara av typen objektgrafik eller bitmap, exempelvis svartvit tiff.
  • PDF och EPS är vanliga filformat för original. Rätt filformat är dock ingen garanti för tryckbarhet. PDF från Office-paketet fungerar sällan, och EPS kan mycket väl innehålla bildfiler av dålig kvalitet. Hör med leverantören om du är osäker.
  • Beroende på material kan det vara mycket svårt att trycka små, fina detaljer. Även här bör du höra med leverantören i varje enskilt fall.
Sidansvarig:

Kontakt

För övergripande frågor om upphandling:
Kontakta Inköp och upphandling på sektionen Ekonomi

För frågor och hjälp med att beställa egna profilprodukter:

Pontus Enander
+46 46 222 47 59

Åsa Nilsson 
+46 46 222 38 66
LU Profilshop, LU Service
profilshop [at] service [dot] lu [dot] se  

För frågor om applicering av den grafiska profilen på profilprodukter:

Kontakta Varumärkesavdelningen på sektionen Kommunikation:
grafiskprofil [at] kommunikation [dot] lu [dot] se

För hjälp med grafisk utformning, kontakta:
Media-Tryck
Upphandlade reklambyråer

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu [dot] se
Om den här webbplatsen