Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Utvärdering och omvärldsbevakning

För att följa upp och utveckla arbetet med sociala medier är det centralt med kontinuerlig utvärdering. Att utvärdera är viktigt för att få en bild av vad som fungerar. Det kan också ge dig värdefull information om målgruppen förändrats eller kanalen i sig utvecklats.

Analys 

De flesta sociala medier tillhandahåller egna statistikverktyg för att samla in data och analysera hur arbetet går i själva kanalen, vilket kan vara en bra grund i ditt utvärderingsarbete. Tillsammans med detta kvantitativa underlag bör du utgå från de mål som sattes upp när du skapade kanalen eller innehållet/annonskampanjen, och ställa dig följande frågor:

  • Når du den målgrupp du önskar? Interagerar de så som du ville med innehållet? Om inte, kan du förändra eller paketera om innehållet så att det blir relevant och skapar engagemang? Om inte, är du i rätt kanal?
  • Vilken typ av inlägg eller vilket format får flest relevanta kommentarer och diskussioner?
  • Vilka inlägg leder till frågor? Vilka filmer tittar man längst på? 
  • Vilket material blir delat och sprids vidare?
  • Analysera gärna innehållet i din kanal med "kvalitativa glasögon". Vem kommenterar på din blogg? Vilka andra bloggar driver trafik till din blogg? Hur kan du använda detta? Vem följer dig på Twitter? Vem “re-tweet:ar” ditt material? Hur kan du använda detta? Vem diskuterar dina inlägg på Facebook? Hur kan du använda detta?

För vissa mål behövs kanske traditionella undersökningsmetoder som intervjuer, fokusgrupper, enkäter eller anseendeundersökningar. Det kan till exempel handla om att ta reda på hur ett visst budskap har uppfattats eller vad målgruppen tycker om ett visst innehåll eller en viss verksamhet. 

Matomo

Om målet är att driva trafik till en hemsida bör du koppla på webbanalysverktyget Matomo och titta på var besökarna kommer ifrån och hur de beter sig på sajten. För att koppla på Matomo på din hemsida eller blogg inom Lunds universitet, kontakta Servicedesk via servicedesk [at] lu [dot] se eller telefon +46 46 222 90 00. 

Omvärlden – så håller du koll

Genom att hålla koll på aktuella händelser och ämnen kan du få input till eget innehåll, samtidigt som du hela tiden lär dig nytt och får tips på hur du kan integrera sociala medier i kommunikationsarbetet. Det finns många bra verktyg att använda sig av för att följa de ämnen som intresserar dig och för att “lyssna” av vad som sägs om din verksamhet, ditt forskningsområde, de nyheter vi skriver om etcetera. 

Verktyg för omvärldsbevakning

Verktyg för omvärldsbevakning

Vill du ha koll på hur Lunds universitet omnämns i traditionell media och/eller sociala medier? Då kan du kostnadsfritt prenumerera på bevakningar från Retriever. Du kan välja mellan ett flertal uppsatta bevakningsområden samt välja dag och tidpunkt för din epostleverans.

Prenumerera på Lunds universitets befintliga bevakningsprofiler i Retriever
 
Är du kommunikatör och vill använda Retriever för att göra sökningar i traditionella medier (i tryckt och digitalt format, inklusive etermedia) och sociala medier? Då kan du få inlogg till Retriever. Kontakta sektionen Kommunikation via nyhetsredaktion [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (nyhetsredaktion[at]kommunikation[dot]lu[dot]se) 

Retrievers webbplats

Upphandlade byråer

Upphandlade kommunikationsbyråer

Medie- och anseendeanalyser

Universitetet har ramavtal med Kantar Sifo för tjänster inom medie- och anseendeanalyser. Genom ramavtalet anlitas Kantar Sifo direkt utan att någon konkurrensutsättning behöver göras. 

Om Kantar Sifo på sidan Press och nyheter

Kostnadsfria verktyg:

  • Via Google Alerts kan du kostnadsfritt följa nyckelord och få en mailrapport när begreppet nämns online:
    Sätt upp en bevakning på Google Alerts
  • Håll koll på ämnen som "trendar" på till exempel Twitter och Instagram genom att följa hashtags.

För att hålla koll på utvecklingen av en specifik kanal, gällande algoritmer och andra förändringar, är det lättast att hålla kolla på kanalernas egna nyhetsrum eller motsvarande:

Tips för de olika kanalerna

Kontakt

Kontakta din närmsta kommunikatör för att diskutera om, och i så fall hur, du kan använda sociala medier i din verksamhet.

Kontakta en kommunikatör

För frågor om innehållet på dessa sidor:

Anna Johnsson
Kommunikatör
Sektionen Kommunikation
anna_v [dot] johnsson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (anna_v[dot]johnsson[at]kommunikation[dot]lu[dot]se)
+46 46 222 70 21