Servicedesk
Du kan få personlig IT-support både lokalt – av IT-personal på din fakultet eller institution – och centralt genom Servicedesk.
Alla anställda och studenter vid Lunds universitet är välkomna att kontakta Servicedesk med sina IT-frågor.
IT-support, felanmälan, rådgivning
Hos Servicedesk finns det alltid någon som svarar om du behöver hjälp under kontorstid. Det kan handla om allt ifrån enklare frågor, vägledning och beställningar till mer komplexa problem.
Du når Servicedesk genom:
- telefon + 46 46 222 90 00
- e-post servicedesk [at] lu [dot] se
- ärendeportalen support.lu.se
Är ditt ärende akut – ring!
Bra att tänka på innan du felanmäler
- Starta om din dator för att se om problemet kvarstår.
- Vid problem med universitetsgemensamma system kontrollera först på Driftinfo om vi publicerat något som besvarar din fråga. Du hittar Driftinfo på support.lu.se.
- Kanske kan någon av våra supportguider hjälpa dig att lösa problemet? Du hittar guiderna på support.lu.se.
Läs mer om felanmälan av telefoni
Tips vid felanmälan för att få snabbare hjälp
- Vid felanmälan uppge alltid användaridentitet (f.d. Lucat-ID eller Student-ID).
- Försök att beskriva problemet så utförligt du kan och dina eventuella försök att lösa det.
- Rör problemet enbart dig eller är flera på din avdelning drabbade?
- Gäller problemet din dator, vänligen uppge datornamn (om du har EGA) eller datorns IP-adress.
Kontakt
LU Servicedesk
+ 46 46 222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk[at]lu[dot]se)
support.lu.se
Televäxeln
Telefon: +46 46 222 00 00
Öppettider
Måndag-fredag, kl 8-16.30
Kontaktvägar IT-support fakultet
Varje fakultet på Lunds universitet bestämmer över sin egen IT.
Här hittar du kontaktvägar till IT-support vid Lunds universitet.
Alla anställda och studenter vid Lunds universitet är välkomna att kontakta Servicedesk med sina IT-frågor.

Support.lu.se
Här hittar du
* supportguider
* aktuell information
* information om driftstörningar
* ärendehantering
Du kan även hantera ditt lösenord på support.lu.se.