Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Skriva debattartikel

Forskare har mycket kunskap och många idéer och förslag som förtjänar att föras fram i samhällsdebatten. Debattartikeln är en bra kanal för den som vill påverka, vara aktiv och ta initiativ.

Det är trångt på de stora tidningarnas debattsidor och redaktörerna får många förfrågningar. Du kan slå en signal till debattredaktören för att höra om han eller hon är intresserad av ämnet innan du skriver artikeln.

Öka dina chanser att hamna på debattsidan

  •  Följ debatten och försök vara dagsaktuell. ”Idag/snart/nyligen kommer en ny rapport om…” kan vara en bra början. Fundera på om du kan ge en ny vinkel på ett ämne eller presentera tidigare opublicerad statistik.
     
  • Tanken är att skapa debatt, inte att alla ska vara överens. Tydliggör olika ståndpunkter och ställ gärna någon till svars så att debatten kan fortsätta.
     
  • Pang på rödbetan! Var tydlig med ditt budskap. Man ska inte behöva läsa till sista raden för att förstå vad problemet/motsättningarna/åsikten är.
     
  • Disponera texten. Du kan redogöra för flera tankegångar men undvik för många budskap i en och samma text. Fladdra inte iväg från ditt huvudbudskap.
     
  • Skriv kort och kärnfullt. Håll dig inom debattforumets regler kring hur många tecken du får skriva.
     
  • Skriv enkelt, undvik byråkratiska ordvändningar och fackuttryck.
     
  • Berör. Syftet med en debattartikel är naturligtvis att du vill ha fram din egen åsikt men ingen bryr sig om den om de inte förstår hur den påverkar dem själva eller andra. Argumentera utifrån ett allmänintresse – ju fler som känner sig berörda desto bättre. Var konkret när du berättar vilka konsekvenser exempelvis ett förslag får.
     
  • Ni kan vara flera (inom rimliga gränser) som skriver under en debattartikel. Vänner över ämnesgränser/områden eller motsvarande kan bidra till att allmänintresset blir större.
     
  • Det är svårt att få fram ett starkt budskap på 3000 tecken. Öva! En rödpenna är också bra att ha till hands.
Sidansvarig:

Kontakt

Anna Johansson
Pressansvarig
+46 46 222 70 18
anna.johansson [at] kommunikation.lu.se

Ulrika Oredsson
Pressansvarig
+46 46 222 70 28
ulrika.oredsson [at] kommunikation.lu.se

 

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu.se
Om den här webbplatsen