Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Profilering vid externa samarbeten

Lunds universitet samarbetar ofta med externa aktörer. Här hittar du riktlinjer för hur du ska hantera vår logotyp tillsammans med andra parter.

Hur vi ska placera eller använda Lunds universitets logotyp i förhållande till andra parter beror på hur samverkansförhållandet ser ut – är vi den huvudsakliga aktören, ingår vi bland flera jämbördiga aktörer eller är vi en minoritetspart? 

Logotypen vid olika samverkansförhållanden

  • När Lunds universitet är den huvudsakliga aktören i ett samarbete, och har investerat till exempel mest pengar, resurser eller engagemang, eller av annan anledning räknas som huvudpart. Här ska vår grafiska profil alltid följas och det ska finnas ett vertikalt streck mellan Lunds universitets logotyp och övriga logotyper. Storleken på logotyperna ska tydligt spegla samverkansförhållandet, det vill säga Lunds universitet ska vara den större logotypen. Vid placering på baksidor av trycksaker ska logotyperna alltid linjera med våra adressuppgifter i underkant (se bild nedan):

Exempel på logotyphantering där Lunds universitet är den huvudsakliga aktören.
När Lunds universitet är den huvudsakliga aktören ska det alltid finnas ett vertikalt streck mellan vår logotyp och de övriga. Storleken ska spegla samverkansförhållandet, det vill säga vår logotyp ska vara den större.

Vid placering på baksidor ska logotyperna alltid linjera med våra adressuppgifter i nederkant.
Vid placering på baksidor ska logotyperna alltid linjera med våra adressuppgifter i nederkant.

 

 

  • När Lunds universitet är en av flera jämbördiga aktörer i ett samarbete, och har investerat till exempel lika mycket pengar, resurser eller engagemang, eller av annan anledning räknas som jämbördig part. I dessa fall använder vi oss av ett neutralt grafiskt utseende istället för att använda någon av parternas grafiska profil. Logotyperna placeras bredvid varandra med en jämn balans i storlek och avstånd:

När Lunds universitet är en av flera jämbördiga parter placeras logotyperna bredvid varandra med en jämn balans i storlek och avstånd.
När Lunds universitet är en av flera jämbördiga parter placeras logotyperna bredvid varandra med en jämn balans i storlek och avstånd.

 

 

  • När Lunds universitet är minoritetspart, och har investerat till exempel minst pengar, resurser eller engagemang, eller av annan anledning räknas som minoritetspart. Här följer vi den externa (huvud)partens grafiska profil.
    Obs! Om det är många aktörer som samarbetar blir det oftast tydligast att skriva ut namnen i ren text. 
Sidansvarig:

Kontakt

Varumärkesavdelningen, sektionen Kommunikation

grafiskprofil [at] kommunikation.lu.se

Maria Wendel
Kommunikatör
maria.wendel [at] kommunikation.lu.se 
+46 46 222 70 07

Anna Johnsson
Kommunikatör
anna_v.johnsson [at] kommunikation.lu.se
+46 46 222 70 21

Nina Ransmyr
Kommunikatör
nina.ransmyr [at] kommunikation.lu.se
+46 46 222 03 20

Clyde Lange
Kommunikatör/grafisk formgivare
(Media-Tryck)
clyde.lange [at] service.lu.se 
+46 46 222 74 70

Telefon: 046-222 00 00 (växel)
Postadress: Box 117, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND

Webbplatsansvarig: medarbetarwebben [at] lu.se
Om den här webbplatsen